Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
  • 17 juni:
  • Battery, Thrive en Hometown Crew
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alan Moulder (producent) - 66
  • Eduardo Navazo (Mistweaver) - 43
  • Frank Beard (ZZ Top) - 76
  • Henkka (Withering) - 43
  • Lars Lindén (Carnal Forge) - 55
  • Maik Pomplun (Gernotshagen) - 44
  • Mikko Nenonen (Paganus) - 44

Vandaag overleden:
  • Seth Putnam (Anal Cunt) - 2011
Review

BARST - The Western Lands
Jaar van release: 2016
Label: Consouling Sounds
BARST - The Western Lands
Zondag 1 januari. Bijzondere dag. Half acht in de avond. Koud en miezerig. Toch nog even wandelen. Een uurtje. Over het industrieterrein. Gedachten laten gaan. In het donker. Geen bedrijvigheid. Slechts gebouwen die wachten. Verlaten parkeerterreinen. Slechts een enkele auto. Natte straten. Reflecties. Eindeloze donkerte.

Zo klinkt The Western Lands ongeveer. Als een reis van drie kwartier waarin je reflecteert en je je verwondert over het leven. Het is als een ontsnapping die je de gehele speelduur in zijn greep houdt. Twee clusters van drie nummers. Laag voor laag bouwt de dronistische muziek zich op, soms met keyboardgeluiden en ergens in de verte tremelo-leads uit de post-rock (Threshold) of sludgy post-metalriffs die zich tot een muur van geluid ontwikkelen. Intrigerend, zonder vaste structuur.

Soms is er een opening en klinken experimentele geluiden of ambient soundwaves die weer aanzwellen. Er is eb en vloed. Golvend. Lang kalm, maar steeds dreigend tot er weer een stevige passage komt (het zware, ritualistische The Passage). Nu en dan tegendraadse ritmiek uit de computer of van drumster Karen Willems (Inwolves) (The Western Lands pt 1, inclusief trancebeat en screams in de diepte) of een herinnering aan Enigma. Alsof je in een trance zit, hypnotiserend. Vaak prachtig opgebouwd en subtiel veranderend en veelzijdig (The Rite). The Western Lands pt 1 bestaat met name uit post-metal en The Fields uit post-rock.

Grote man achter het project Barst is Bart Desmet. Hij krijgt op deze eerste full-length naast Karen hulp van Mike Armine (Rosetta), Dehn Sora (Treha Sektori, Sembler Deah, …), Mathieu Mathlovsky (Mathlovsky), Nicolas Van Meirhaeghe (Empusae, Onus, …), vocalisten An-Sofie De Meyer (FÄR) en Dehn Sora, Tokyo Oyo (gitaar, saxofoon, viool) en bassist Herr Man. Het resultaat is een genre-overstijgende exercitie, een emotioneel en hallucinerend kunstwerk.

The Western Lands, geïnspireerd door de gelijknamige roman van William S. Burroughs uit 1987, op zijn beurt geïnspireerd door het Egyptische Dodenboek, is een trip van drones, soundscapes, shoegaze, elektronica en gelaagde atmosferische geluiden die moeiteloos blijft boeien. Het is een plaat die je verbijsterd achterlaat. Laat je betoveren.

Tracklist:
1. The Treshold
2. The Rite
3. The Passage
4. The Western Lands pt 1
5. The Western Lands pt 2
6. The Fields

Score: 85 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 10 januari 2017

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.