Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
  • 17 juni:
  • Battery, Thrive en Hometown Crew
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alan Moulder (producent) - 66
  • Eduardo Navazo (Mistweaver) - 43
  • Frank Beard (ZZ Top) - 76
  • Henkka (Withering) - 43
  • Lars Lindén (Carnal Forge) - 55
  • Maik Pomplun (Gernotshagen) - 44
  • Mikko Nenonen (Paganus) - 44

Vandaag overleden:
  • Seth Putnam (Anal Cunt) - 2011
Review

BARST - The Endeavour
Jaar van release: 2018
Label: Consouling Sounds
BARST - The Endeavour
Zin om je een kleine drie kwartier af te zonderen van deze wereld? Een goede optie is dan om The Endeavour van BARST op te zetten. Met de koptelefoon op welteverstaan, want zo komen de soundscapes het beste tot hun recht. Vanaf de eerste seconde neemt Bart Desmet, de grote man achter dit experimentele collectief, je mee op reis. Dat doet hij samen met Niels Brown (Vonnis), Gregory Simons (Vonnis, Arise Fair Sun), Messy Mathi, Mathlovsky (Mathlovsky), Tokyo Oyo, William Lacalmontie (OVTRENOIR) en Mike Armine (Rosetta).

Voorganger The Western Lands (2016) was een reis naar en in het hiernamaals, The Endeavour is een reis buiten de comfortzone die je langs verschillende stijlen leidt: post-punk, post-rock, ambient (noise), industrial en art-rock. Grotendeels instrumentaal en op sfeer gericht, met elektronische (break)beats en af en toe de stem van zangeres Mathilde (Messy Mathi), Niles Brown en/of William Lacalmontie. Het ene moment bevind je je in de jaren negentig met alternatieve rock en het volgende moment via subtiele veranderingen in een muur van gitaarriffs en industrial-achtige ritmiek (Death). De muziek bouwt laag voor laag op en af, zonder al te lang in een bepaald idee te blijven hangen.

Het album begint hypnotiserend met Beyond The Fields om na tien minuten soepel over te gaan in Point B, dat na een paar minuten steviger wordt met distorted riffs. Hoewel het album het beste te beluisteren is als geheel en eigenlijk uit een track bestaat, is er wel even een stilte tussen Death en Wandering Maze om kant a van kant b te scheiden. Laatstgenoemde bouwt mooi op met een kruising tussen Massive Attack en Sólstafir en vervolgt stevig met sludgy riffs, screams in de verte en een elektronicamelodie die enigszins aan The Prodigy doet denken, om de diversiteit van de muziek maar eens aan te geven.

BARST weet na de overtuigende voorganger The Western Lands opnieuw te overtuigen, dit keer met The Endeavour. De nieuweling is diverser, bevat vocale bijdragen en de elektronica neemt een groter deel van het geheel in. Waar The Western Lands vooral duister en mistig is en verlatenenheid uitstraalt, is de meest recente release helderder, directer en leidt deze met zijn experimentele combinatie van stijlen je drie kwartier langs verschillende emoties zonder daarbij zijn focus te verliezen. Een knappe prestatie.

Tracklist:
1. Beyond The Fields
2. Point B
3. Death
4. Wandering The Maze
5. Live Long
6. The Mad
7. When You Die It Will Be Good

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 4 juni 2018

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.