Alcatraz
Enquête

Wat is jouw favoriete song uit de loopbaan van Ozzy Osbourne?

Bark At The Moon
Black Sabbath
Changes
Children Of The Grave
Close My Eyes Forever
Crazy Train
Dreamer
Flying High Again
God Is Dead?
I Don’t Wanna Stop
Iron Man
Mama, I’m Coming Home
Miracle Man
Mr. Crowley
N.I.B.
No More Tears
Over The Mountain
Paranoid
Patient Number 9
Perry Mason
Sabbath Bloody Sabbath
Shot In The Dark
Symptom Of The Universe
War Pigs
een ander Black Sabbath- of solonummer, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 augustus:
  • Roosendaal Open Air 2025 o.a. Mental Cruelty, Sarcator. Insurrection, Millhaven
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ashley "Ellyllon" Jurgemeyer (Cradle Of Filth) - 41
  • Carlos Prieto “Mohamed” (Mägo De Oz) - 56
  • James Murphy (Testament) - 58

Vandaag overleden:
  • Blond Hammet (Massacration) - 2014
  • Dick Wagner (Alice Cooper) - 2014
  • Peter Knight (dirigent) - 1985
Review

Source - Return To Nothing
Jaar van release: 2016
Label: Pavement Entertainment
Source - Return To Nothing
Niets is wat het lijkt. Dat is de betekenis van het woord source volgens de mannen van de gelijknamige band. Wat is de bron van je huidige waarneming(en)? Waar is het licht van het leven? Op die vragen geeft het debuut Return To Nothing deels antwoorden. Het is een bewustzijn creërend werkstuk over de diepgang en schoonheid van ervaringen inclusief raakvlakken met meditatie, yoga en mindfullness.

De formatie uit Colorado, die sinds 2013 actief is, maakt progressieve "life" metal en rock. Source wisselt rustige passages die je in dromenwereld brengen af met stevigere stukken, die af en toe aan Tool, Soen, Pearl Jam of Opeth doen denken. De kraakheldere productie laat redelijk wat ruimte voor emotie en is krachtig genoeg. De veelal meer dan acht minuten durende tracks blijven mede door de afwisseling boeien. Alleen Complaisance is een lichte tegenvaller. Zonder deze track had je nog een uur aan muziek overgehouden.

De plaat start voortvarend met het ijzersterke Forgiveness. Daarin combineren de Amerikanen de esthetiek van Tool met grungy akkoorden, memorabele zanglijnen en veel ruimte voor het basspel. Fans van Tool en Soen vinden hier beslist veel van hun gading. Het enige wat minder aanspreekt, zijn de wat krachteloze ademgrunts die even opduiken. Dat gebeurt overigens in nog een paar nummers. Gelukkig blijven de extreme vocalen beperkt tot wat korte secties. De cleane zang van Ben Gleason is een stuk overtuigender. Soms doet deze aan die van Maynard James Keenan van Tool denken.

Memories Of Yesterday houdt het niveau hoog. Dit nummer begint lichter en melodieuzer met een zeer prettige tapping baspartij van Dan Crisafulli. Lichte akkoorden en rustige, Katatonia-achtige zang wordt vergezeld van funky baspartijen en een zeldzame keyboardmelodie. De baspartijen krijgen veel ruimte. Voorgenoemde elementen keren over de hele lengte van de plaat terug. Het refrein van het titelnummer blijft goed hangen en The Essence is op basis van zowel de zanglijnen als de instrumentale passage (met prima percussie) een hoogtepunt. Tegelijkertijd bevat juist deze track aanvankelijk een paar minder beklijvende momenten. Het door de spirituele goeroe Bentinho Massaro ingesproken intermezzo The Word Source en het korte, akoestische Consumed breken de dreigende sleur op de juiste momenten.

Return To Nothing is een zeer aangenaam debuut van Source. Meerdere melodieën zijn memorabel, de technische uitvoering is foutloos en de productie is strak. De plaat is alleen iets aan de (te) lange kant, de grunts zijn overbodig en de referenties aan met name Tool zijn veelvuldig. Stoor je je daar niet aan, dan heb je met dit debuut een heel aardige release in handen. De moeite waard voor fans van Tool en Soen om eens wat tracks te beluisteren.

Tracklist:
1. Forgiveness
2. Memories Of Yesterday
3. The Essence
4. The Word Source
5. Return To Nothing
6. Complaisance
7. Consumed
8. The Serpent
9. Quadrant

Score: 74 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 30 november 2016

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.