Northern Crown - The Others
Label: Eigen beheer
Northern Crown - The Others
Volgens sommige ingewijden geldt Northern Crown als een doombelofte. Deze Amerikaanse viermansformatie bracht in 2014 de goede, maar niet uitbundig ontvangen EP In The Hands Of The Betrayer uit. Dat gebeurde nog als duo. Je zou dus kunnen zeggen dat de band in elk geval al letterlijk gegroeid is. Nu nog een platenmaatschappij die de albums ook daadwerkelijk gaat verspreiden.

Northern Crown is een doom metalband met respect voor de groten in het genre. Met name Candlemass oogst lof hier. Daar lijkt de muziek van deze band nog het meest op. De songs zijn zwaar, maar helder. Frank Serafine is alleen een zanger die ik niet snel met een ander zou vergelijken. Northen Crown is een band die graag knipoogt naar de klassiekers, maar tegelijk ook vernieuwend wil zijn. De opener is zo traditioneel als het maar zijn kan. Surreality (The Tell-Tale Mind) is met vioolspel iets avontuurlijker, maar in de songs die volgen, wordt volop geëxperimenteerd met keyboards en elektronische bliepjes. Het is vooral ambient en progrock wat de klok slaat. De helft van het materiaal heeft nauwelijks met metal te maken, laat staan doom. Dat is erg opvallend voor een band die claimt doom metal te spelen.

Deze band pronkt graag met de term epic, maar dat is niet terecht. Lange songs rechtvaardigen die omschrijving niet per se en dat is precies wat hier aan de hand is. De muziek zorgt nergens voor een stoer, episch gevoel. Er is hier vooral sprake van rekken. Nou is dit album zeker niet slecht. Er wordt bij vlagen prima gemusiceerd. Alleen A Pox Upon Your House sla ik met alle plezier over. Het album is zo divers dat je wel een heel brede smaak moet hebben, wil je de muziek van Northern Crown kunnen waarderen. Ik denk dat de band het zichzelf (onnodig) lastig maakt.

1. With Malicious Eye
2. Surreality (The Tell-Tale Mind)
3. No One Came To Mourn Me