• Randy Rhoads (Ozzy Osbourne)† - 65
  • Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Alter Bridge - The Last Hero
Label: Napalm Records
Alter Bridge - The Last Hero
Alter Bridge is alweer toe aan zijn vijfde album. De supergroep (bestaande uit Myles Kennedy en ex-leden van Creed) kent al vanaf het begin een vliegende start en de rek lijkt er nog lang niet uit. Dat bewees het vorige album Fortress al, maar met The Last Hero probeert de formatie zijn succes nog verder uit te breiden. Ditmaal komen de heren met een plaat vol nummers die thematisch gelinkt aan heldendom en (falend) leiderschap.

Vooral falend leiderschap is een actueel en makkelijk onderwerp om een album mee te vullen. Je hoeft daarvoor alleen maar te kijken naar het huidige Amerikaanse verkiezingsdrama, waarbij het kiezen is uit twee kwaden en je vindt inspiratie genoeg. Openingsnummer Show Me A Leader (met heerlijk intro) weet dit treffend te verwoorden en zet daarmee tekstueel de toon. Muzikaal wijkt deze track echter flink af van de rest van het materiaal en klinkt een stuk lichter. Daarbij lijkt het of Myles Kennedy tijdens het schrijfproces nog met zijn hoofd bij zijn andere broodheer (Slash) zat, want de vele 'nonono's' lijken erg terug te grijpen op zijn werk.

Dan is opvolger The Writings On The Wall meer representatief voor The Last Hero en klinkt een stuk steviger. Sowieso voelt dit album een stuk zwaarder aan dan wat gebruikelijk is voor Alter Bridge. Zelfs zo dat het geheel soms meer naar metal neigt en dat heeft te maken met de krachtige gitaarriffs van Mark Tremonti. Sterke tracks als Crows On A Wire en Island Of Fools zijn hier goede voorbeelden van. Nu is de scheidslijn tussen hardrock en metal bij Alter Bridge altijd al dun geweest, maar het lijkt alsof het solo-avontuur van Tremonti zeker van invloed is geweest op de wat hardere stijl.

Maar ondanks die stilistische verandering is The Last Hero gewoon Alter Bridge zoals je gewend bent. De plaat lijkt op een samensmelting van de gehele discografie en zodoende valt er van elk eerder uitgebrachte album wel iets terug te horen. Helaas zorgt dit niet voor een plaat die over zijn gehele linie even sterk is. Met een speelduur van 68 minuten duurt het album te lang en begint op den duur de stem van Myles Kennedy te veel te worden. Daarbij komt dat bij de eerste luisterbeurten veel van het materiaal op elkaar lijkt, al zijn My Champion, Show Me A Leader en You Will Remembered daar uitzonderingen op.

The Last Hero is daarmee niet het beste album van Alter Bridge geworden. De groep heeft dan ook een ferme discografie die deze daarvoor zou moeten overtreffen. Toch is het een goed album met prima nummers. Zwakke broeders staan er niet op en het vakmanschap van de muzikanten is zoals je gewend bent hoog. Het enige wat mist zijn de echte uitschieters die de plaat naar een hoger niveau tillen. Fans kunnen The Last Hero echter zonder twijfel aanschaffen en radiovriendelijke nummers als My Champion en Show Me A Leader zullen de fanbase verder doen uitbreiden. Zo blijft de groei doorzetten en lijkt een plek als headliner op de zomerfestivals steeds meer in zicht.

1. Show Me A Leader
2. The Writings On The Wall
3. The Other Side