• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Truckfighters - V
Label: Fuzzorama Records

Truckfighters - V

Het Zweedse Truckfighters mag zich van mij gerust de titel van de meest constante stonerformatie van de laatste tien jaar toe-eigenen. Met Gravity X (2005), Phi (2007), Mania (2009) en Universe (2014) leverde de band vier kwalitatief hoogstaande albums. Kernleden Oskar ‘Ozo’ Cedermalm (zang, basgitaar) en Niklas ‘Mr. Dango’ Källgren (gitaar) staan al jaren garant voor songs die goed in elkaar steken en gezegend zijn met een heerlijk dik, fuzzy geluid. Ook het nieuwe album V is een aanwinst voor de discografie van deze band uit Örebro.

Met het uitstekende Universe slaat Truckfighters twee jaar geleden voorzichtig een iets andere richting in. De songs hebben op dat album nog steeds het herkenbare ‘muur-van-fuzz’-Truckfighters-geluid, maar zijn daarnaast ook voorzien van een wat progressievere inslag, die doet denken aan Tool. Daarnaast is de algehele sfeer van die plaat wat ingetogener dan zijn voorgangers. Eigenlijk zou ik dezelfde omschrijving kunnen geven bij het nieuwe album. V is namelijk op eerste gehoor een logische voorzetting van Universe. Die milde en progressieve kant van Universe is gebleven. Ook is V een album dat vol staat van de contrasterende overgangen en passages.

Opener Calm Before The Storm is eigenlijk exemplarisch voor het hele album. Ook de titel spreekt hier boekdelen. In de eerste vier minuten zorgen Cedermalms dromerige vocalen en de langzaam opbouwende instrumentatie letterlijk voor een kille kalmte voor de storm. Die opzettende storm komt vervolgens extra hard aan middels een plotselinge, moddervette muur van fuzzgitaren en beukend drumwerk. Een beeldschoon, maar ook triestig nummer, aangezien het gaat over de vorig jaar vermoorde 17-jarige Zweedse Lisa Holm (zie ook de indrukwekkende videoclip hieronder). De kunst van het schakelen tussen uiteenlopende passages heeft Truckfighters als geen ander onder de knie. De Zweden zorgen ervoor dat je als luisteraar je gewillig heen en weer laat slingeren tussen de pompeuze, vettige fuzzriffs, ingetogen akoestische stukken en intrigerende proggy passages.

V is een album dat tijd nodig heeft om helemaal te bezinken. De aanhouder wint hier, want na een flink aantal luisterbeurten krijg je door dat Truckfighters het wederom geflikt heeft. Ten opzichte van de vorige platen is er niet bijster veel veranderd. Het bas- en gitaargeluid is net wat extra dik en smeuïger aangezet, waardoor de overgangen wat overweldigender zijn. Universe en V ontlopen elkaar kwalitatief weinig. De fans hoeven niet te aarzelen om dit nieuwe schijfje aan te schaffen. Truckfighters blijft met V terecht een van de grote namen in het stonerwereldje.

1. Calm Before The Storm
2. Hawkshaw
3. The 1