• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Truckfighters - Universe
Jaar van release: 2014
Label: Fuzzorama Records

Truckfighters - Universe

Bij stoner/desert rock denk je al gauw aan de Palm Desert Scene in Californië en aan bands als Kyuss en Fu Manchu. Een land als Zweden, met haar relatieve koude klimaat, lijkt in eerste instantie niet de meest voor de hand liggende omgeving voor dit genre. Toch heeft Zweden met Truckfighters inmiddels een gevestigde naam binnen het stoner-genre. Met drie albums en enkele EP’s op haar naam komt Truckfighters nu met haar vierde volledige album, Universe. Op de vorige albums liet de band een mix horen van traditionele stoner in de lijn van Kyuss en enkele progressieve elementen die doen denken aan Tool.

Wanneer je al wat albums van Truckfighters kent, zul je in eerste instantie niet voor grote verrassingen komen te staan. Het fundament van de sound van Truckfighters is en blijft gruizige stoner met fuzz gitaren. Op het eerste gehoor is de plaat een stuk melodieuzer dan vorig werk. Dit komt mede omdat zanger Oskar ‘Ozo’ Cedermalm op de nieuwe plaat een prominentere rol heeft gekregen. Gelukkig leent het stemgeluid van Ozo zich daar uitstekend voor. Met name op Get Lifted en The Chairman schittert Cedermalm. Dit nummer is tevens één van de vele hoogtepunten van het album. In meer dan acht minuten werkt de band zich, met lekkere fuzz riffs als basis, naar een geweldige climax. Dit doet de band slim door het sterke refrein uit te stellen en door ijzersterk gitaarwerk van Niklas “Dango” Källgren.

Ondanks dat het bekende geluid van Truckfighters duidelijk naar voren komt, waagt de band zich af en toe op een wat meer toegankelijker terrein. Mind Control, Dream Sale en Prophet zijn daar goede voorbeelden van. Met name het laatstgenoemde nummer is pakkend en doet erg denken aan Queens Of The Stone Age. Op het eerder genoemde Get Lifted laat de band zich van haar meest progressieve kant horen. Het nummer heeft een boeiende opbouw, aanstekelijke riffs en weer die mooie climax aan het eind waar de zang van Ozo op een prachtige manier lijkt te verdrinken in een zee van fuzz gitaargeweld. Het album eindigt met de epische afsluiter Mastodont. Een nummer dat klokt over de veertien minuten en dat ook weer alle geliefde Truckfighters- ingrediënten bevat. Grootste riffs, tempowisselingen, meeslepende melodielijnen en fraai gitaarspel.

Ondanks de melodieuzere elementen op Universe levert de band niet in als het gaat om kwaliteit. Integendeel, de band heeft duidelijk meer aandacht besteed aan het schrijven van de nummers. Truckfighters klinkt volwassener en de nummers zijn sterker dan ooit. Met Universe levert het een prachtig album dat zeker een lange houdbaarheidsdatum heeft.

1. Mind Control
2. The Chairman
3. Prophet