• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Naxatras - II
Label: Eigen beheer

Naxatras - II

Eind 2014 klopten John Vagenas, John Delias en Kostas Harizanis van Naxatras aan de deur van opnamestudio Magnetic Fidelity in het Griekse Kilkes. Aanvankelijk puur met de intentie om een demo op te nemen, om daarmee zelf terug te kunnen horen hoe de band klonk. Engineer Jesus Agnew herkende het talent en wist het drietal te overtuigen om een full-length op te nemen. Binnen een dag werden acht songs opgenomen, die de groep via Bandcamp publiekelijk maakte. De minimalistische psychedelische rock van deze groep uit Thessaloniki werd goed ontvangen. Op YouTube haalde deze zelfgetitelde debuutplaat een miljoen weergaves (inmiddels opgelopen tot 1,6 miljoen). Met een verstevigd zelfvertrouwen doken de Grieken weer dezelfde studio in om II op te nemen.

Evenals op het debuut is er op II enkel gebruik gemaakt van analoge instrumentatie en opnametechnieken. Alle tracks zijn opgenomen in de setting waarin alle drie muzikanten in dezelfde ruimte tegelijk aan het spelen zijn. Deze manier van werken heeft goed uitgepakt voor Naxatras. Wanneer je namelijk de plaat opzet, klinkt het alsof de Grieken letterlijk in je huiskamer aan het jammen zijn. Complimenten zijn er vooral voor drummer Kostas Harizanis. Bij een dergelijke manier van opnemen, hangt er namelijk veel van de drummer af. Die kan te snel of te hard gaan drummen, met als gevolg dat de rest van de band daarin meegaat. Harizanis houdt zijn drumwerk in toom en ingetogen, maar pakt ook zeker zijn momenten, bijvoorbeeld in het exploratieve Garden Of The Senses.

De psychedelische rock die Naxatras op II speelt, is behoorlijk uitgekleed. Uitgezonderd een saxofoon in Evening Star en een tamboerijn in Sisters Of The Sun, is het alleen de interactie tussen gitaar, basgitaar en drums die je hoort. Vocalen zijn er alleen in Sisters Of The Sun. Op hun Bandcamp-pagina noemt Naxatras deze plaat “An homage to space travel, inner and outer...” Dit ‘space’-thema is ook terug te vinden in het artwork en enkele composities. Zo is het masker van de albumhoes van het debuutalbum op II in een ‘space’-jasje gestoken. Door middel van statische ruis, feedback en enkele gitaarnoten wordt het album met Oort Cloud ingezet en aan het einde van Evening Star afgesloten, om zodoende het ruimtelijke thema weer terug te laten komen.

Van alle songs op II zijn Garden Of The Senses en The Great Attractor het meest verkennend en te typeren als space-rock. Laatstgenoemde is een uptempo compositie, waarin bassist Vagenas en gitarist Delias zich naar hartelust uitleven. Deze song toont vooral overeenkomsten met de space-rock van veteranen Ozric Tentacles. Het tien minuten durende Garden Of The Senses heeft nog het meeste weg van een jamsessie. Maar dan wel een jamsessie met muzikanten die erg goed op elkaar ingespeeld zijn en waar de chemie merkbaar is.

Proxima Centauri volgt een wat strakker stramien en is in beginsel gestoeld op een herhalende gitaarriff, die in een tijdsbestek van zeven minuten langzaam wordt uitgebouwd. De opzet is zeer minimalistisch, maar ook uiterst doeltreffend en betoverend. Sisters Of The Sun valt vooral op door de aanwezigheid van de vocalen van Vagenas, die door een vacuüm buizenversterker van een gitaar een galmend effect krijgen. Helemaal zuiver is de zang hier niet en deze had dan ook achterwege gelaten mogen worden. Aan het einde van de track laat Delias nog een lange, smakelijke gitaarsolo horen. Het afsluitende Evening Star kent een gastoptreden van jazz-saxofonist Alex Vagenas, de vader van John. Het is een wat vreemde eend in de bijt, vooral omdat de plaat hiermee met een jazzcompositie wordt afgesloten. De song heeft wat weg van een Henry Mancini-filmscore-compositie. Niet bepaald metal, maar desondanks erg mooi.

Het zal waarschijnlijk niet lang duren totdat deze Grieken worden opgepikt door een platenlabel. Naxatras heeft in een periode van een jaar twee full-lengths en een ep uitgebracht, waar de kwaliteit en het talent vanaf druipen. De link met metal is misschien wat vaag. Toch zal een aantal metalliefhebbers de sound van II wellicht wel waarderen. Wat mij betreft is een diepe buiging voor de muziek van Naxatras zeker op zijn plaats.

1. Oort Cloud
2. Proxima Centauri
3. Sisters Of The Sun