• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Volbeat - Seal The Deal & Let's Boogie
Label: Universal
Volbeat - Seal The Deal & Let's Boogie
Metallica, Iron Maiden, Black Sabbath en AC/DC. Het zijn allemaal arenavullende bands waar we in de nabije toekomst afscheid van gaan nemen. Ondertussen wordt er heftig gediscussieerd over wie de leegte gaat opvullen die deze legendes gaan achterlaten. Dan is daar Volbeat, die al sinds zijn debuut The Strength - The Sound - The Songs (2005) bijzonder hard aan de weg timmert. De unieke mix van de formatie, die de metal van Metallica combineert met de rock 'n roll van Elvis en Johnny Cash, slaat in als een bom en inmiddels staat de groep op bijna elk festival geprogrammeerd als headliner. Maar het succes heeft ook een keerzijde, waar vooral fans uit de begindagen over struikelen. De opzwepende metal maakt namelijk steeds meer plaats voor een meer rockgeoriënteerd en radiovriendelijker geluid en die richting wordt maximaal uitgebuit op Seal The Deal & Let's Boogie.

Volbeat zet namelijk de koers, die al op de twee voorgaande platen werd ingezet, verder en brengt daarmee een album dat weg luistert als een ware 'rock 'n roll boogie'. Het tempo ligt dan ook fors lager dan je gewend bent en het zijn voornamelijk vrolijke rock 'n roll liedjes met een aangenaam zomers tintje die de band je voorschotelt. Sporadisch wordt het gaspedaal nog ingetrapt, maar over het algemeen is Seal The Deal & Let's Boogie vooral een rustige plaat.

Het blijft echter allemaal uiterst herkenbaar als Volbeat en alle vaste ingrediënten keren dan ook steevast terug. Waar voorganger Outlaw Gentleman & Shady Ladies tegenviel, klinkt Seal The Deal & Let's Boogie een stuk consistenter en beter. Het materiaal is meer op elkaar afgestemd en kent ditmaal geen missers. Daarbij presenteert de groep een drietal erg sterke songs die de plaat naar een hoger niveau tillen, namelijk The Devils Bleeding Crown, het groovende Seal The Deal en vooral het geweldige The Loa's Crossroad.

Maar daarnaast zijn er niet veel hoogtepunten te noteren. Alle songs klinken gezamenlijk goed, maar het valt op dat veel nummers redelijk anoniem voorbijgaan, zonder een sterke impressie achter te laten. Let It Burn, Mary Jane Kelly, Goodbye Forever en You Will Know zijn hier een goede weergave van. Dat heeft vooral te maken met repetitieve ritmes, maar ook met te weinig spannende en oplevende momenten.

Het zijn dus vooral die uitspattingen die gemist worden, waardoor de plaat redelijk tam aanvoelt. Wat dit keer echter wel goed gelukt is, is dat de gastbijdragen beter in het geheel passen. Ditmaal geen ruwe deathmetalonderbrekingen of een misplaatste King Diamond, maar goed gematchte duetten van Danko Jones en Johan Olson (die ook al meezong in The Gardens Tale). Ook is er ruimte voor een beetje vernieuwing. In plaats van outlaw en westernthema's wordt nu het pad van spiritualiteit bezongen en zoekt de band het muzikaal ook in andere richtingen, zoals in het country- en Eagles-achtige Battleship Chains en anders gezongen melodielijnen, zoals in The Devils Bleeding Crown en Rebound.

Seal The Deal & Let's Boogie laat uiteindelijk Volbeat horen in zijn meest rockende vorm en plaatst metal naar de achtergrond. Ondanks de kleine veranderingen hier en daar blijft de sound helemaal herkenbaar als Volbeat. Het gemis van de hardere kant van de band is aanwezig, maar dat betekent niet dat het geboden materiaal slecht is. Integendeel zelfs, de plaat kent geen slechte tracks, maar wel te weinig oplevingen. Voor fans die hopen op een terugkeer naar de begindagen zal er uiteindelijk te weinig te halen vallen, maar degene die zich prima wist te vermaken met de laatste paar albums van Volbeat, zal weinig te klagen hebben.

1. The Devils Bleeding Crown
2. Marie Laveau
3. For Evigt