• Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Tiebreaker - We Come From The Mountains (re-release)
Label: Karisma Records

Dat mooie muziek uit alle regio’s van de wereld komt, weten we al. Dat het fjordengebied bij Odda in Noorwegen met Tiebreaker een uitstekende retro-rockgroep herbergde, was bij mij tot voor kort onbekend. Op basis van het feit dat het gaat om Scandinaviërs die ‘seventies-inspired’ rock maken, had ik al kunnen opmaken dat het wel goed zou zitten. Scandinaviërs zijn namelijk om onverklaarbare redenen vaardig in het maken van muziek die teruggrijpt naar de hoogtijdagen van de rock uit de jaren zeventig. Tiebreaker is daar geen uitzondering op. Sterker nog, met hun debuut We Come From The Mountains legt Tiebreaker de lat hoog voor alle Rival Sons, Wolfmothers en DeWolffs van deze wereld.

We Come From The Mountains is aanvankelijk door de band zelf in 2014 in Noorwegen uitgebracht. Het overwegend Amerikaanse geluid van Tiebreaker zorgde reeds vóór deze eigen release, dat een toer door Texas van de grond kwam. Karisma Records pikte het Amerikaanse succes van de band op en zorgde eind 2015 voor een internationale re-release van dit aanstekelijke album. Er zijn een aantal factoren aan te wijzen die We Come From The Mountains tot een erg vermakelijke en verslavende plaat maken. De heerlijk speelse The Black Crowes-achtige combi van orgel en gitaar bijvoorbeeld (Early Morning Love Affair). Of het naar The Allman Brothers ruikende gitaarwerk (Homebound Pt.1, Where Can Love Go Wrong). De stem van zanger Thomas Espeland Karlsen is nog zo’n bijvoorbeeld. Zijn rockstem is er eentje uit het boekje; charismatisch, zuiver, sterk en divers. Vooral in de energiekere songs Nicotine, El Macho Supreme en The Getaway is Karlsen op zijn best.

Doorslaggevend zijn echter de liedjes zelf. Die zijn met uitzondering van het ietwat gezapige Homebound Pt.1 en Homebound Pt.2 allemaal ijzersterk. De constatering dat het qua songwriting dik in orde is, schept hoop voor de toekomst. Naast de songs zelf is de uitvoering ook prima. De band weet goed de energie en gedrevenheid van hun live-optredens over te brengen naar dit album. Niet onbelangrijk, want daar gaan veel bands de mist in. Tiebreaker is inmiddels al druk aan het werken aan een nieuw album. Het is afwachten of de groep haar debuut gaat overtreffen. Makkelijk zal dat niet worden, want We Come From The Mountains is een indrukwekkende start.

1. Early Morning Love Affair
2. Nicotine
3. Homebound Pt. 1