Wildernessking - Mystical Future
Label: Sick Man Getting Sick Records
Wildernessking - Mystical Future
Zuid-Afrika en black metal is niet echt een voor de hand liggende combinatie, maar de muziek van Wildernessking, een viertal dat sinds 2011 actief is, laat zich toch echt moeilijk anders categoriseren. Specifieker valt Wildernessking in de atmosferische / ‘cascadiaanse’ blackmetalhoek, waardoor referenties aan Wolves In The Throne Room en Agalloch, maar ook (in iets mindere mate) Deafheaven en Terzij De Horde al snel op de loer liggen. Het in 2012 verschenen The Writing Of Gods In The Sand werd op meerdere plekken extreem lovend ontvangen. Die reacties maken mij als liefhebber van dit subgenre erg benieuwd naar hoe de formatie uit Kaapstad voor de dag komt op zijn tweede full-length, het onlangs verschenen Mystical Future.

Met slechts vijf nummers lijkt Mystical Future aan de korte kant, maar die nummers zijn gezamenlijk toch goed voor een dikke veertig minuten. De langgerekte, dromerige opener White Horses begint in ieder geval al goed met een traag opbouwende, repetitieve structuur die de luisteraar als het ware in de muziek 'verleidt'. Het zijn vooral de rijke, instrumentale passages die het meest imponeren. Agallochiaanse, op een bedje van melancholie gebrachte riffs vermengen zich met het knappe, soms bijna tribal-achtige drumwerk van Jason Jardim. Het hierop volgende I Will Go To Your Tomb begint wat steviger, met een riff die niet had misstaan op een Be'lakor- of Ikuinen Kaamos-plaat.

Met To Transcend en With Arms Like Wands volgen twee nummers die wat minder opvallend zijn. De muzikale diepgang lijkt hier wat minder aanwezig te zijn. Ook de bijna aan screamo grenzende vocalen (hier past de vergelijking met Deafheaven) passen niet altijd even goed bij de atmosferische muziek. Gelukkig herwint Wildernessking een groot deel van het terrein met de twaalf minuten durende afsluiter If You Leave. Het begin valt op wegens de verrassende vrouwelijke gastvocalen, die wel wat doen denken aan de vocale bijdrage van Jessica Way op het Ash Borer-album Cold Of Ages. Maar deze afsluiter steekt vooral boven de rest van het materiaal uit vanwege de uitgesponnen opbouw, waardoor het vooral de sfeer in de muziek is het beste tot zijn recht komt.

Met een gezonde portie cynisme zouden we Wildernessking de beste atmosferische blackmetalband van Zuid-Afrika kunnen noemen. Het is immers waarschijnlijk ook de enige. Maar de band heeft meer in zijn mars dan dat cynische predicaat doet vermoeden. Want hoewel Mystical Future niet het niveau van zijn grote voorbeelden (met name Wolves In The Throne Room en Agalloch) haalt, doet de band zeker in de internationale subtop mee. En dat is helemaal niet zo gek in een genre dat nog steeds uit zijn voegen barst.

1. White Horses
2. I Will Go To Your Tomb
3. To Transcend