Enquête

Wat is jouw favoriete live opgenomen rock- of metalalbum aller tijden?

AC/DC - If You Want Blood, You’ve Got It
Death - Live In L.A.
Deep Purple - Made In Japan
Dream Theater - Live Scenes From New York
Iced Earth - Alive In Athens
Iron Maiden - Live After Death
Judas Priest - Unleashed In The East
Kiss - Alive!
Mayhem - Live In Leipzig
Metallica - Live Shit: Binge And Purge
Motörhead - No Sleep ‘Til Hammersmith
Nightwish - Showtime, Storytime
Opeth - The Roundhouse Tapes
Ozzy Osbourne - Tribute
Pantera - Official Live: 101 Proof
Rainbow - On Stage
Rammstein - Live Aus Berlin
Rush - Exit Stage Left
Savatage - Ghost In The Ruins
Saxon - The Eagle Has Landed
Slayer - Decade Of Aggression
Thin Lizzy - Live And Dangerous
Tool - Salival
UFO - Strangers In The Night
een ander live-album, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 augustus:
  • Roosendaal Open Air 2025 o.a. Mental Cruelty, Sarcator. Insurrection, Millhaven
Kalender
Vandaag jarig:
  • "Dixie" Dave Collins (Weedeater) - 53
  • Alan Averill "Nemtheanga" (Primordial) - 50
  • Fernando Ribeiro (Moonspell) - 51
  • Mark Craney (Jethro Tull)† - 73
  • Samuli "Skrymer" Ponsimaa (Finntroll) - 48

Vandaag overleden:
  • Allen Woody (The Allman Brothers Band) - 2000
  • Denis "Piggy" D'Amour (Voivod) - 2005
  • Robert Lelièvre (Pan) - 1973
Review

Wild's Reprisal - Against Leviathan
Jaar van release: 2015
Label: eigen beheer
Wild's Reprisal - Against Leviathan
Afgaande op de bandnaam, songtitels als Bio-Civilization, de tekstuele voorliefde voor ecologie en filosofie, de albumcover en het gewei in het logo van de band, is het niet moeilijk te raden in wat voor hoek we het Amerikaanse Wild’s Reprisal moeten plaatsen. En inderdaad: de atmosferische, op ‘Cascadiaanse leest’ geschoeide black metal van dit eenmansproject klinkt precies zoals men zou verwachten; lange, introverte en uitgesponnen blackmetalnummers, waarin qua invloeden met name Wolves In The Throne Room en Agalloch een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten.

Tegelijkertijd beoogt Wild’s Reprisal verder te gaan dan bovengenoemde bands, met name op tekstueel niveau, door deze natuuresthetiek te verbinden met het intellectuele werk van een groot scala aan ecologische, feministische en ethische filosofen. De ‘songteksten’ zijn dan ook steeds geselecteerde passages uit de boeken en artikelen van deze denkers, waaronder Carol Adams, die in haar werk The Pornography Of Meat vanuit feministische grondslag interessante paralellen legt tussen de onderdrukking van vrouwen en dieren. Op de website van Wild’s Reprisal zijn heel wat interessante verwijzingen te vinden voor degenen die dieper in deze materie willen duiken.

Niet de wetenschappelijke inhoud, maar de kwaliteit van de muziek dient echter centraal te staan. En dan kom ik direct bij het grootste minpunt uit, want ondanks alle interessante ideeën, is de muzikale uitvoering van dit stukje eenmansvlijt van een bedenkelijk niveau. Slecht is het niet, en vooral qua riffs zijn er best goede ideeën te horen (bijvoorbeeld in Neither Beast Nor Men), maar vooral de bijzonder vervelende drumcomputer gooit flink wat roet in het eten. Althans, ik neem aan dat het een drumcomputer is, anders zit de drummer er wel consequent naast. Daardoor is het bij lange nummers als Bio-Civilization en Death Of Nature erg moeilijk om in een lekkere ‘flow’ te raken, wat juist wel de crux is bij dit genre. Vooral tijdens de snellere passages strandt Wild’s Reprisal in goede bedoelingen.

‘Eco-blekkies’ die de inhoud belangrijker vinden dan de muziek, zullen ongetwijfeld de muzikale beperkingen van Wild’s Reprisal door de vingers kunnen zien. Voor de rest zal dat minder goed mogelijk zijn. Ondanks de interessante thematiek en de bij vlagen solide muzikale ideeën maakt Against Leviathan geen blijvende indruk. Daarvoor klinkt het materiaal te houterig. Volgende keer beter hopelijk.

Tracklist:
1. Bio-Civilization
2. Gaard
3. Neither Man Nor Beast
4. Death Of Nature
5. The Power And The Promise

Score: 65 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 2 oktober 2015

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.