Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Review

Dark Angel - We Have Arrived
Jaar van release: 1985
Label: Metal Storm Records
Dark Angel - We Have Arrived
Het is al weer dertig jaar geleden dat het debuutalbum We Have Arrived van Dark Angel verscheen. Tijd om die plaat weer eens uit de kast te pakken en op te zetten, mede om de tijd te doden totdat de Amerikanen met nieuw studiomateriaal komen. Terwijl de heren terecht de tijd nemen voor een geslaagde studiocome-back, blikken we terug op de begindagen.

‘The L.A. Caffeine Machine’, zoals de band ook wel genoemd werd (vanwege de overactieve stijl) stond samen met onder andere Metallica, Exodus, Slayer, Testament en Death Angel aan de wieg van de Bay Area thrash. Dark Angel, opgericht als Shellshock in 1981, nam in zijn eerste jaren een viertal demo’s (inclusief die van Shellshock) op, tekende een contract met Metal Storm Records en speelde destijds in het voorprogramma van bijvoorbeeld Slayer, Venom, Possessed en Megadeth.

Van bovengenoemde bands zijn het vooral Slayer en Metallica die de sound van Dark Angel op het debuutalbum hebben beïnvloed. Zo hebben de ritmiek en riffs in de veel gecoverde klassieker Merciless Death en met name het titelnummer erg veel weg van Show No Mercy (1983) en Haunting The Chapel (1984) van Slayer. Op kant B is het vooral Kill ‘Em All (1983) wat de klok slaat. Het voornaamste voorbeeld daarvan is de Hit The Lights-riff in No Tomorrow.

Origineel is het dus niet, maar er staan toch wel aardige tracks op deze full-length. Het zijn vooral de snellere tracks als Merciless Death, Welcome To The Slaughterhouse en Hell On Its Knees die erbovenuit springen en aankondigen wat er een jaar later zou gebeuren op Darkness Descends. Het mag bekend zijn dat daarop het tempo een stuk hoger ligt. Luister alleen maar eens naar het verschil in uitvoering van Merciless Death.

Het pretentieus getitelde debuut toont een Dark Angel dat nog op zoek is naar zijn eigen identiteit en dat technisch en productioneel de boel nog niet op orde heeft. Qua productie is het wat mat. Met name het gitaargeluid komt niet mooi naar voren en wordt soms overstemd door de bas. De verstaanbare vocalen inclusief hoge uithalen van Don Doty zijn acceptabel, maar leggen het af tegen die van zijn collega’s. Desondanks is We Have Arrived een cultplaat geworden met een half uur aan rauwe thrash die de fans van het eerste uur weten te waarderen.

We Have Arrived is een wereld van verschil met Darkness Descends. Ongelooflijk knap hoe de heren zich in een jaar verbeterd hebben. Dark Angel voegde zich in 1986 bij de beste thrashmetalbands en tot op heden is de tweede full-length een van de belangrijkste thrashplaten. Het debuut mag echter niet ontbreken in de collectie van de echte fan, omdat deze de sterke ontwikkeling van de band toont, die zich doorzet op later werk. Nadat de band in 1992 werd opgeheven na het uitbrengen van Time Does Not Heal (met zijn wereldrecord aan 246 riffs), waren er nog een aantal reünie-optredens, waaronder die op Neurotic Deathfest 2014. De Amerikanen besloten tussentijds om te werken aan nieuw materiaal, waarvan het nog niet bekend is wanneer het zal verschijnen. Een mooie gelegenheid om We Have Arrived eens af te stoffen.

Tracklist:
1. We Have Arrived
2. Merciless Death
3. Falling From The Sky
4. Welcome To The Slaughter House
5. No Tomorrow
6. Hell's On Its Knees
7. Vendetta

Score: 68 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 7 september 2015

Dark Angel - We Have Arrived
Reactie van callahan op 07-09-2015 om 17:38u
Score: 65 / 100

Mooie review hoor. Klopt helemaal. Zelf vind ik de 1e van Dark Angel niet een topplaat maar wat daarna kwam zeker wel. darkness descends is origineel en overdonderend. Time does not heal als absolute topplaat van Dark Angel. Ben ook zeker benieuwd naar nieuw werk. Als het maar niet net zulke bagger is als het laatst dat Nuclear Assault heeft uitgekotst.....

Dark Angel - We Have Arrived
Reactie van Jeroen op 07-09-2015 om 22:28u
Score: 75 / 100

Degelijk plaatwerk. Niet zo gaaf als later werk, maar toch leuk.

Dark Angel - We Have Arrived
Reactie van Pierre op 10-09-2015 om 12:51u
Score: 85 / 100

Ik vond het destijds helemaal te gek ;) Toen ik dit veel draaide vond ik het zeker een 8.5 waard ;) Waren maar destijds erg weinig bands die deze energie en agressie hadden.

Overigens vind ik Daskness Descents en Leave Scars erg cool maar Time does not heal heeft mij nooit kunnen bekoren. Opeens waren ze wat minder agressief en alles klonk stukken gepolijster - plak daar bovenop het zangwerk wat opeens wat melodieuzer werd ( zoals Tom Araya op South of Heaven ) - voor mij een enorme teleurstelling destijds.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.