Into The Grave 2026
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in november 2025 werd uitgebracht?

1914 - Viribus Unitis
Agnostic Front - Echoes In Eternity
Astarte - Blackdemonium
Astronoid - Stargod
Bell Witch & Aerial Ruin - Stygian Bough Volume II
Bloodbound - Field Of Swords
Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Danko Jones - Leo Rising
Demon King - Death Knell
Depravity - Bestial Possession
Equilibrium - Equinox
Havamal - Age Of The Gods
Ildaruni - Divinum Sanguinem
Kauan - Wayhome
Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
Mezzrow - Embrace The Awakening
Novembre - Words Of Indigo
Of Mice And Men - Another Miracle
Omnium Gatherum - May The Bridges We Burn Light The Way
Pupil Slicer - Fleshwork
Qrixkuor - The Womb Of The World
Spock’s Beard - The Archaeoptimist
The Devil Wears Prada - Flowers
VoidCeremony - Abditum
een ander album uit november 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 december:
  • Three Days Grace en Badflower
  • 5 december:
  • Ice Nine Kills, The Devil Wears Prada en Creeper
  • 6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Epinikion en Abstracted Mind
  • Skroetbalg
  • 8 december:
  • Chelsea Grin, Signs Of The Swarm, Mugshot, Crown Magnetar
Geen concerten bekend voor 02-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artur Sahakjan (Tystnaden) - 43
  • Ben Ward (Orange Goblin) - 51
  • Chris Wolstenholme (Muse) - 47
  • Ingeborg Anna Seide (Adorned Brood) - 53
  • Isaac Bitton (Les Variations) - 78
  • Jarno Parantainen (Machine Men) - 44
  • Masafumi Gotoh (Asian Kung-Fu Generation) - 49
  • Nate Mendel (Foo Fighters) - 57
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks)† - 65
  • Richard "Rik" Charron (Exciter) - 58
  • Rick Savage (Def Leppard) - 65
  • Tom McGuinness (Manfred Mann) - 84

Vandaag overleden:
  • Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006
  • Marquis de Sade (auteur) - 1814
Review

Nero Di Marte - Derivae
Jaar van release: 2014
Label: Prosthetic Records
Nero Di Marte - Derivae
Het Italiaanse Nero Di Marte opereert in de technische, atmosferische postmetalhoek. Denk daarbij aan raakvlakken met Ulcerate, Deathspell Omega en Gorguts (ten tijde van Colored Sands). In vergelijking met deze namen, is de experimentele band tot nu toe een vrij onbekende speler op de metalmarkt. Dat zou met het tweede, onheilspellende album Derivae zo maar eens kunnen veranderen. Die titel is afgeleid van "andare alla deriva", dat afdrijven betekent. Het gaat over heen en weer geslingerd worden door het onbekende, jezelf laten gaan en over de zoektocht naar iets dat er misschien helemaal niet is.

Met Derivae weet je nooit wat er gaat gebeuren. Het is als een nachtmerrie, waarbij de muziek de beelden prima illustreert. Alsof je op zee ronddrijft in het donker in zwaar weer en het plotseling rustig is, waardoor een redding nabij lijkt. Het is slechts een korte stilte voor de storm, die het volgende moment opsteekt. Deze verschillende weersomstandigheden worden treffend vertaald in ambient passages en wild gebeuk. Tijdens de kalmte hangt er iets dreigends in de lucht, terwijl je geen idee hebt waar je bent of waar je heen moet, om het volgende moment meegesleurd te worden door een draaikolk. De kwaliteit van deze plaat ligt dan ook vooral in de sfeer, maar ook muzikaal is het interessant.

De muzikanten bezitten creatieve kwaliteiten en zetten een knappe prestatie neer. Met name het veelzijdige spel van drummer Marco Bolognini is een genot om naar te luisteren. De analoge productie zorgt voor veel power, mede dankzij de groovende bas. Doorgaans zijn de nummers traag, alhoewel er tijdens de dramatische opera Simulacra even blastbeats te horen zijn. De ritmesectie sleurt de andere musici mee in het afwisselende spel. Gestoorde en dissonante riffs van de gitarist voeren de boventoon maar deze wisselt hij tijdens de rustige secties af met atmosferisch getokkel. De zanger varieert met name tijdens Pulsar, dat een van de hoogtepunten is. Hij brengt de nummers met passie en zingt tijdens L’Eclisse in het Italiaans. Zijn hese post-metalscreams doen aan die van Neurosis denken.

De afwijkende songstructuren zorgen ervoor dat het heel wat luisterbeurten vergt, om het geheel te verwerken. Het zijn veelal lange songs die niet de standaard couplet-refrein-indeling volgen. De enorme stortvloed aan dissonantie is wel wat veel van het goede. De golf van complexe ideeën verstikt en overrompelt je. Uitputting ligt hierdoor op de loer. Je moet een echte doorzetter zijn om niet af te dwalen. Degenen die goed tegen de stroom in kunnen vechten, zullen steeds meer herkenbare momenten ontdekken om zich aan vast te klampen en in rustiger vaarwater terecht te komen.

Het viertal uit Bologna brengt ons kunst met veel passie. Derivae brengt je naar duistere diepten. Het duurt even voordat het doordringt waar je mee te maken hebt, maar na een aantal luisterbeurten komt veel moois bovendrijven. Het is een plaat die erom vraagt op het juiste moment gedraaid te worden. Niet een voor op de zwakke maag, want dan word je zeeziek. Een echt groeialbum dat allerminst lekker wegluistert, een onheilspellend geheel dat cinematisch en traumatisch is, vol dramatiek. Een labyrinth van complexiteiten en een onvoorspelbare zoektocht naar jezelf.

Tracklist:
1. L’Eclisse
2. Clouded Allure
3. Pulsar
4. Dite
5. Simulacra
6. Il Diluvio
7. Those Who Leave

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 25 november 2014

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.