Thunderbolt (Pol) - The Burning Deed of Deceit
Jaar van release: 2003
Label: ISO 666
Na het uitstekende Sons of the Darkness uit 2001 is hier een nieuw album van de Poolse black metal band Thunderbolt. Op dit album heeft men bewust voor een wat andere aanpak gekozen, met name op productioneel vlak. Klonken de vorige albums nog underground, op deze plaat is de productie erg vet te noemen en komt de enorme geluidsmassa knisperend helder uit de speakers.

Het album bevat 6 vrij lange nummers die tekstueel volledig worden opgedragen aan de Satan en samen bijna 50 minuten duren. Het enige echte bandlid Paimon heeft namelijk de NS invloeden uit het verleden volledig van zich afgeschud en wil nu toch een breder publiek aanspreken met de black metal die hij produceert. Paimon neemt op dit album zelf de zang, bas en gitaren voor zijn rekening en word bijgestaan door enkele gastmuzikanten, waaronder uit de band Kataxu.
De metal is nog steeds vrij rauw, al worden rammende stukken nog steeds afgewisseld met lekker in het gehoor liggende melodieuze passages verzorgd door gitaar en keyboards. Met name het nummer Where the Plague Touches... is een goed voorbeeld van waartoe Thunderbolt in staat is. Een prachtig nummer dat opent met een melancholische keyboardpartij en vrijwel direct overschakelt op knallende blastbeats, gierende gitaarerupties en demonisch gekrijs. Positief opvallend zijn de snijdende riffs en de beukende strak ingespeelde drums. Met name het middenstuk dat word gevuld door getergd geschreeuw zorgt voor een uiterst naargeestige sfeer en met name de overgang naar een rustig mid-tempo stuk in combinatie met akoestische gitaar slaat bij mij absoluut aan.

Het is natuurlijk helemaal niet zo dat dat nummer het enige goede nummer is, absoluut niet, want Thunderbolt brengt het gehele album kwaliteits black metal van de bovenste plank. Met name het spetterende Lord of Creation en het meer mid-tempo Blood of the Victorious King zijn absoluut de beste nummers samen met bovengenoemde song, maar ik zou de band tekort doen als ik de andere nummers minder zou noemen.
Rauwe black metal met een melodieuze rand zonder de roots te verloochenen. Het unieke dat de demo Beyond Christianity en de debuut MCD Black Skies over Dark Majesty al in zich hadden is nog weer een heel stuk beter uitgewerkt dan op de vorige cd.

Kortom een uitstekend album, een heel stuk complexer dan de voorganger en toch op een bepaalde manier vrij toegankelijk. Black Metal fans die graag naar de oude Thunderbolt luisterden en een rauwere Emperor of Old Man's Child kunnen deze cd blind aanschaffen. De cd is overigens met twee verschillende hoesontwerpen op de markt gekomen, en dat kan misschien voor enige verwarring zorgen, maar dat is natuurlijk totaal onbelangrijk. Muziek is wat geld!! Voor mij alvast een goede kandidaat voor mijn jaarlijstje.

Tracklist
1. Die with your Religion
2. Lord of Creation