• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Dread Sovereign - Pray To The Devil In Man EP
Jaar van release: 2013
Label: Roadburn Records
Al enige maanden heerst er een ongemakkelijke stilte rondom Dread Sovereign. Wie zeg je? Dread Sovereign! Alan Averill, beter bekend als Nemtheanga van Primordial, steekt sinds kort wat van zijn tijd in twee andere projecten. De ene is de heavy metalband Twilight Of The Gods, hier laatst al door Kees besproken. Dread Sovereign is de doom metal evenknie. Ze deden in het voorjaar wat optredens en brachten in kleine oplage de EP Pray To The Devil In Man op vinyl uit. Enkel en alleen op vinyl. Hoor ik daar al puristen klagen? Persoonlijk geniet ik er wel een beetje van. Het brengt dat stukje romantiek weer terug, want tot op de dag van vandaag is de EP niet gelekt op internet.

Pray To The Devil In Man is een plak vinyl dat alleen op het Roadburn festival te koop was. Officieel dan, want de resterende oplage zal Nemtheanga bij andere shows verkocht hebben. Ergens is het zonde om de EP aan zon klein publiek beschikbaar te stellen. Vn Records heeft daarom een oplage op cd als vinyl te koop via hun eigen website, maar ook zij lijken niet veel zin te hebben om er promotie voor te maken. Zonde, want Dread Sovereign heeft wel degelijk potentie. Waar Nemtheanga bij Twilight Of The Gods zijn liefde betuigt voor epische heavy metal, zo doet hij dat hier voor bands als Candlemass en Solitude Aeturnus en dat levert wederom sterke en oprechte muziek op.

Pray To The Devil In Man doet ergens wel denken aan Primordial. Het heeft soms dezelfde emotionele lading. Ook hier is Nemtheanga de belangrijkste troef die zijn teksten soms briesend, soms smekend ten gehore brengt. Grunts hoor je slechts bij vlagen, maar ook normaal zingend weet hij veel te bereiken. Het is daarom geen alledaagse doom. Het tempo zit er wel in en op emotioneel vlak mag Pray To The Devil In Man best intens genoemd worden. Het gaat prachtig samen met het jankende gitaargeluid van Bones. Het titelnummer heeft goede momenten, maar klinkt wat stuurloos en komt vooral over als een uitgebreide introductie op wat zonder twijfel het beste doom metalnummer van 2013 gaat worden. Thirteen Clergy To The Flames haalt werkelijk het beste in deze muzikanten naar voren en bevat ijzersterke riffs en bijzonder originele zanglijnen. Een typische track die nog weken door je hoofd kan spoken.

We Weild The Spear Of Longinus omvat de hele B-kant en is qua opbouw gelijkwaardig aan de titeltrack. Het heeft heel gave momenten, maar klinkt over het algemeen als een verzameling ideen. Er zijn zelfs uitstapjes richting heavy metal aanwezig. Ergens heb ik het vermoeden dat de EP een haastklus is en dat er daarom meer ingezeten had. Voor de doomliefhebbers is dit een leuk hebbedingetje en met twee leuke en een ijzersterke track is het resultaat goed genoeg. Hopelijk gaat dit project een vervolg krijgen.

Kant A
1. Pray To The Devil In Man
2. Thirteen Clergy To The Flames