• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Svartsyn - Destruction of Man
Jaar van release: 2003
Label: Sound Riot Records
Svartsyn - Destruction of Man
Sound Riot is een label dat allerlei soorten metalbands tekent. Van de melodieuze heavy metal van VII Gates tot Rupture Christ’s brute death metal, staat het label open voor alle mogelijheden. Met het tekenen van Svartsyn hebben ze wederom een waardige black metal band onder de hoede genomen. De Zweedse band speelt moderne, agressieve black metal met voldoende ruimte voor wat mid-tempo stukken.

“Destruction of Man” is een black metal album dat volgens mij vooral interessant is voor lieden die de hoge snelheden van Zweedse collega-bands Dark Funeral, Marduk en Setherial kunnen waarderen. Svartsyn gaat grotendeels op eenzelfde wijze te werk, en is in vele opzichten een typische Zweedse black metal band. Toch weet de band er een eigen draai aan te geven, en zitten er voldoende onverwachte klanken en wendingen in de muziek om “Destruction of Man” gedurende de volledige speelduur te doen boeien. Een duister keyboardstukje aan het einde van “Towards Chaos” en de melodieuze riffs van “Devil’s Image” zijn hier voorbeelden van.

Het gitaargeluid klinkt een klein beetje mechanisch, waaraan de band z’n wat moderne klank te danken heeft. Maar denk nou niet gelijk aan het gitaargeluid van bands als Khold en Satyricon, want die vergelijking gaat een beetje te ver. Toch klinkt Svartsyn qua gitaargeluid meer Noors dan Zweeds. Een sterk aspect van Svartsyn zijn de sinistere vocalen (doen me ergens een beetje aan Mystifier denken). Hier is duidelijk veel aandacht aan besteed, en gitarist Ornias is een uitstekend black metal zanger te noemen.

Met name de nummers “Children of Plague” en “Enemies From Beyond” (een meedogeloos nummer, met schitterende vocalen!) verdienen mijn lof. Luister deze twee klasse-tracks, en je zult de kwaliteit van Svartsyn herkennen. Ook het mooi vormgegeven coverartwork (van de hand van Thomas Väänänen, de zanger van Thyrfing) is het noemen waard. Al in al is “Destruction of Man” gewoon een kwaliteitproduct, die liefhebbers van de Zweedse stijl op hun lijst van nog aan te schaffen cd’s kunnen zetten.

1. Archdemon of Binah
2. Children of Plague
3. Demons Walking on Earth