The Misfits - Dea.d. Alive!
Jaar van release: 2013
Label: Misfits Records
The Misfits - Dea.d. Alive!
Hoe triest kan het lopen met The Misfits. Beoordeelde ik de in 2012 verschenen plaat The Devil’s Rain nog enigszins mild met 60 punten, een score die het afgelopen jaar wat mij betreft toch wel ietsje naar boven bijgeschaafd had kunnen worden, aangezien ik de plaat toch best nog wel eens gedraaid heb. Maar 2013 brengt ons wederom een "pareltje" uit het Misfits-kamp. Een liveplaat deze keer, cryptisch Dea.d. Alive! geheten. The Misfits brachten al twee maal eerder een live-plaat uit, te weten Evilive uit 1982 (Met Glenn Danzig als zanger) en Evilive II (met Michale Graves) uit 1998. Gelukkig heeft Jerry Only deze plaat niet Evilive III genoemd, want om heel eerlijk te zijn is deze laatste aanwinst de naam The Misfits niet waardig.

Allereerst bekijken we de tracklist. Een Misfits-live album waarbij letterlijk alle klassiekers missen. Geen Angelfuck, geen Walk Among Us, geen Die, Die, My Darling… Alleen maar nummers van The Devil’s Rain en een aantal van American Psycho en Famous Monsters en geen enkel nummer uit de Danzig-era. Dat is gewoon een brute grap. Dat is een krampachtige poging om de Jerry Only-era van The Misfits validiteit proberen te geven. Wat jammerlijk faalt. Ik vermoed dat het een rechten-issue is, en mag Jerry de Danzig-nummers niet meer gebruiken, maar baggersongs als Death Ray of Vivid Red horen simpelweg niet thuis op een Misfits-liveplaat. Om over het inspiratieloze en vlak gespeelde Rocky Horror Picture Show nummer Science Fiction/Double Feature maar te zwijgen.

En dan de kwaliteit. Jerry boft dat hij nu zijn eigen label heeft, want er zou geen zinnig label zijn die deze opnames op cd zou uitbrengen. Het lijkt alsof de roadie van Jerry zelf met een mobiele telefoon opnames heeft staan maken. De gitaarpartijen klinken als één grote brij en detail is ver te zoeken. Ik ken zat bandjes die met hun eigen amateuropnames beter klinken dan deze plaat.

Tot slot Jerry zelf. 54 jaar oud en dat is te horen. Hij kon het op de plaat zelf maar mondjesmaat waar maken, maar op deze liveplaat gaat hij keihard onderuit. Nummers als American Psycho en Helena worden vakkundig verkracht en zelfs zijn eigen nummers als Vivid Red en Curse Of The Mummy’s Hand gaan jammerlijk ten onder. De enige lichtpuntjes op deze plaat zijn Cold In Hell en Land Of The Dead, maar die kunnen dit wanproduct niet meer redden.

De plaat heet weliswaar Dea.d. Alive! maar The Misfits zijn op sterven na dood. Jerry Only geeft deze band het laatste zetje met deze liveplaat, die zelfs verstokte Misfits-fans met een gerust hart over kunnen slaan.

1. The Devil’s Rain
2. Vivid Red
3. Land Of The Dead