Aurora Borealis - Time Unveiled
Jaar van release: 2002
Label: Diehard Music
Aurora Borealis - Time Unveiled
Aurora Borealis is een Amerikaanse death/black metal band die bij de echte liefhebbers van strakke drumpartijen ongetwijfeld bekend is vanwege de betrokkenheid van drum-meesters als Tony Laureano (Angelcorpse, Nile, Malevolent Creation etc.) en Derik Roddy (Hate Eternal). Ook voor "Time Unveiled", inmiddels de derde langspeler, heeft Aurora Borealis-brein Ron Vento een gerespecteerde naam in dienst genomen voor achter het drumstel, namelijk Tim Yeung, ooit lid van Hate Eternal.

Aurora Borealis maakt al sinds 1994 uitstekende, doch wat anonieme Amerikaanse death/black metal met een zekere Zweedse inslag. Afgezien van het feit dat de band niet echt met origineel materiaal op de proppen komt, heb ik Aurora Borealis altijd als een goede vertegenwoordiger van het genre beschouwd. Wat de band mist aan originaliteit wordt gecompenseerd door kwalitatief prima nummers, die bol staan van de strakke riffs en ijskoude blastpassages, en een grotere hoeveelheid melodie dan je tijdens de eerste luisterbeurt opvalt. Daarbij komt dat het met de drumpartijen van de band altijd zeer goed heeft gezeten. Ook nieuwkomer Tim Yeung draagt met zijn retestrakke spel veel bij aan de licht technische, doch duistere death/black van de Amerikanen.

Evenals voorganger "Northern Lights" is "Time Unveiled" een schitterende collectie extreme metal nummers geworden. Vanaf opener "Triumph Again" zit het tempo er als vanouds lekker in, maar wat meteen opvalt is het gebruik van iets meer pakkende en melodieuzere gitaarpartijen, evenals meer black metal-gerichte vocalen. Een uitstekende ontwikkeling, aangezien het de muziek van Aurora Borealis wat meer naar de black metal kant doet neigen, en de nummers daardoor wat minder Amerikaanse bruutheid en wat meer Zweedse subtiliteit en sfeer laten horen.

De eerste drie nummers zijn werkelijk zeer goed. Vanaf de eerste paar seconden van "Triumph Again" tot het slotakkoord van "Searching" is het een groot feest. Hier hoor je een band die langzamerhand tot volledige wasdom komt, en die duidelijk z'n potentieel om een van de beste death/black metal bands te worden, demonstreert. Ook het vijfde nummer, "Berserker", is een toonbeeld van welk een grootste combinatie death en black metal kunnen vormen. Echt zwakke nummers ben ik tijdens het herhaaldelijk luisteren (!!!) van "Time Unveiled" niet tegengekomen, maar het zijn toch echt de eerste drie en nummer vijf die er kwalitatief uitspringen. De laatste twee tracks zijn demonummers die uit 1994 stammen, en ondanks de wat mindere geluidskwaliteit is het zeer aardig om Aurora Borealis in z'n beginperiode te horen. Wat minder geraffineerd, meer death metal gericht (inclusief grunt-vocalen), maar zeker niet slecht. Toch is het betreurenswaardig dat deze twee tracks als 'bonus tracks' gepresenteerd worden, aangezien het daadwerkelijke album zonder deze twee 'extra's' op slechts iets meer dan dertig minuten klokt.

Ik vind dat Aurora Borealis met "Time Unveiled" werkelijk aangeeft dat de band klaar is voor een groter publiek. Het is nog te vroeg om te spreken van een gelijkwaardige collega van Necrophobic, maar Aurora Borealis blijft groeien en groeien… Ga zo door, zou ik zeggen.

1. Triumph Again
2. Sky Burial
3. Searching