13-12-2019

Hardline - Danger Zone
Jaar van release: 2012
Label: Frontiers Records
Hardline - Danger Zone
De faam die Johnny Gioeli geniet als zanger bij Axel Rudi Pell is groter dan die hij bij zijn eigen band Hardline heeft. Alhoewel, band, Johnny is bijna de enige die het nu vier cd’s lang volhoudt. Iedereen kent Hardline maar je hoort er niet heel erg veel over. Het succes van het debuutalbum (het legendarische Double Eclipse uit de negentiger jaren) is erg lastig te evenaren en met deze release gebeurt dat dus ook niet. Eigenlijk een onmogelijke klus, om dat historische succes (met o.a. input van Neal Schon en op de achtergrond Mike Slamer) nog eens een waardig vervolg te geven.

Het is geen slecht album geworden, dat zeker niet, maar zelfs na een paar luisterbeurten blijf ik overeind houden dat het een aardige maar gemiddelde rockplaat is geworden. Met deze keer als muzikanten Allessandro Del Vecchio (onder andere Edge Of Forever en Lionville) op toetsen, gitarist Thorsten Koehne (Eden’s Curse), bassist Anna Portalupi (Mitch Malloy) en drummer Francesco Jovino (onder andere Edge Of Forever en U.D.O.) probeert Gioeli toch wel muzikaal meer richting Journey te kruipen. Het klinkt allemaal wel lekker maar het is het net niet. Geforceerd is misschien het goede woord, en ‘op veilig spelen’ dekt de lading ook wel.

Het feit dat Frontiersbaas Serafino Perugino in de band bleef geloven resulteert nu in deze, qua bezetting wel Italiaans getinte schijf, zeker als je weet dat Del Vecchio het leeuwendeel van deze cd heeft geschreven. Of de band met dit album potten zal breken betwijfel ik alhoewel het zeker geen slechte cd is. Het rauwe randje van Gioeli vind ik niet geweldig bij deze gepolijste muziek, en hier en daar weet hij zelfs te laten zien dat hij ook zonder zo’n randje kan zingen. Jammer dat hij dit niet op de gehele cd heeft laten horen. Beste track voor mij is Stronger Than Me.

1. Fever Dreams
2. 10.000 Reasons
3. Danger Zone