Hæresiarchs Of Dis - Denuntiatus Cinis
Jaar van release: 2010
Label: Moribund Records
Hæresiarchs Of Dis - Denuntiatus Cinis
Soms komen er cd's binnen die al een behoorlijke tijd uit zijn. Dit tweede album van het Amerikaanse Hæresiarchs Of Dis verscheen zelfs al in 2010. Sterker nog, in 2011 kwam er alweer een derde cd uit. Eigenlijk is deze plaat dus oude hap, maar na beluistering blijkt dat er weinig toe te doen. De impact is er namelijk zeker niet minder op geworden.

Om eerlijk te zijn vind ik dat er tegenwoordig niet bijster veel interessante black metal uitkomt. Goed, de nieuwe Craft mag er zijn en Sear Bliss heeft ook weer een geweldige cd uitgebracht, maar voor de rest grijp ik toch vaak terug naar de welbekende namen. Hæresiarchs Of Dis is in dat opzicht een verrassing, want de hectische, orkestrale black metal van dit heerschap dendert met gemak over de meeste concurrentie heen. Verwacht hier geen invloeden uit de shoegaze of iets dergelijks, het is vooral lekker agressief en melodieus. De agressieve passages doen denken aan Marduk en de oude Ulver. Als er even gas teruggenomen wordt, dan komt men orkestraal en meeslepend uit de hoek zoals Dimmu Borgir en Emperor dat kunnen (of konden, in het geval van laatstgenoemde).

Des te verbazingwekkender is het dat deze complexe herrie wordt geproduceerd door slechts één bandlid. Cernunnos weet van wanten en heeft de zaakjes behoorlijk goed voor elkaar. Zijn echte talent ligt echter bij het componeren van sterk songmateriaal. Heftig, episch, snoeihard en razendsnel, deze jongen houdt van variatie. En terecht, want het komt de kwaliteit zeker ten goede. Intent The Proem is bijvoorbeeld een bolwerk van dynamiek, sfeer en afwisseling. Bijtend agressief als het moet, maar stiekem soms ook mooi en ingetogen, waarbij de heldere vocalen wel eens doen denken aan het latere werk van Enslaved. Intent Postremo Enclosure Orsorum kent die fraaie afwisseling eveneens en bevat naast een hoop jagende gitaarriffs ook zeer interessante breaks en melodielijnen. Let ook op het einde van dit nummer, aangezien je tijdens deze passage het idee hebt dat Ihsahn (Emperor) ieder moment kan invallen met zijn zang.

Hoewel ik met de occulte thema's en de ietwat saaie ambient-intermezzo's niet zoveel kan beginnen (de creepy outro uitgezonderd, zeer griezelig), maakt Cernunnos het niet zo bont als sommige andere groepen. Het past gelukkig allemaal wel bij de grimmige sfeer op deze prima schijf. Onder het motto 'beter laat dan nooit', wil ik elke black metalfan toch oproepen om deze cd eens een kans te geven. Liefhebbers van snelle doch epische black metal met regelmatig wat muzikaal vuurwerk kunnen hier simpelweg niet omheen. Neem daarbij de goede productie en we kunnen stellen dat Moribund z'n ingezakte status van kwaliteitslabel weer enigszins doet opleven.

1. Entry
2. Intent The Proem
3. The Respite