• Tschibu (Gurd) - 53

• Jeroen van Donselaar (Beyond The Pale) - 2022

various - Enske Metaal
Jaar van release: 2003
Label: Enschedese HeadBangers Org.
various - Enske Metaal
De Enschedese HeadBangers Organisatie brengt een verzamel-cd uit met daarop twaalf tracks van metalbands uit Enschede en omstreken. Ondanks dat het album door de sterke nadruk op Death Metal een vrij eentonig karakter heeft, is het desondanks een interessant document dat je in één keer op de hoogte brengt van wat er op het moment qua metal speelt in Enschede. Ik zal even kort de twaalf tracks behandelen.

Het album opent met de gematigd agressieve US Death Metal van Pulmonary Ascess. Gematigd agressief, maar helaas ook gematigd interessant. Deze heren raad ik aan om ofwel meer melodieus te worden, of te kiezen voor een meer verpulverende aanpak. Escutcheon (voortzetting van de sf-death van Nocturnus?) levert een aardig, licht melodieus Death Metal nummer dat vooral een oldschool gevoel oproept. Interessant is "And History Repeats" van het al opgeheven Hills of Eternity. Het nummer omvat een sterk staaltje slepende, tragische en zelfs een beetje folky Doom Metal met zowel grunts, zuivere mannenzang (komt niet al te goed uit de verf) en ondersteunende vrouwelijke vocalen. Door de productie klinkt de samenzang wat amateuristisch, maar aangezien de band al niet meer bestaat heeft het weinig zin om te proberen verbetering te stimuleren. Devious draagt een aardige, maar niet echt overtuigende Death Metal track bij.

Lomp, lomper, lompst. Het nummer "Human Decay" van Caedere springt er qua songconstructie niet uit, maar de band heeft wel de smerigste, bruutste sound van Enschede. De grunts zijn lekker laag en het geluid is superzwaar. Deifecation komt met een stevige, licht thrashy Death Metal hymne. Gezien de inhoud ("you fucking biiitch!") en de titel ("Beaten to Pulp") raad ik de ex-vriendinnen van de heren van Deifecation aan zo snel mogelijk te verhuizen en een andere naam aan te nemen. "Why Worship" van Solarisis is een pakkende, stoere Death Metal vergruizer, met een groovend ritme en een aardige melodieuze solo. I.N.R.I., oftewel Insane Non-Commercial Rock Institute, is vanwege het Stigmatheist-verleden en het uitstekende "Hyper Bastard Breed" al lang geen onbekende meer in Nederland. Zij hebben het titel nummer van het debuutalbum gekozen voor deze compilatie, wat er qua techniek en klasse echt uitspring. I.N.R.I. is dan ook de meest overtuigende band van deze reeks.

Het negende nummer is "Lawrence of Arabia" van de sferische Death Metal band Bitter Haervest. Lekker melodieus, en een flinke ondersteunende rol voor synths. Extreem Eczeem kende ik al wat langer. Zij zijn op deze compilatie vertegenwoordigd door het krachtige Death/Thrash/Grind nummer "Deboned". Wat me het meest aanspreekt aan deze band is dat hun Grindcore-achtige concept zich manifesteert in afwisselende muziek, en niet slechts in herriesalvo's van dertig seconden. "Land of Shadows" is een dromerige Doom/Death compositie met een onorigineel, doch smaakvol gebruikte viool. Fijne synths en aangename afwisseling tussen grunts en screams geven dit nummer de sferische kwaliteiten om de luisteraar weg te voeren naar het 'land van de schaduwen'. Een band om in de gaten te houden. De eer om de plaat af te sluiten is aan Control Human Delete, en dat doen zij met het lange "Discipline March Towards Destruction" (supergave Q-sample!). Zoals de bandnaam al doet vermoeden spelen deze heren een ietwat mechanische, moderne vorm van (Zweedse) Death/Thrash, aangevuld met wat samples, synths en electro/industrial-klanken. Ook heeft de band door de vocalen en het gitaargeluid wel wat van een moderne Moonfog band. Kil en meedogenloos dus.

Zoals ik al zei is dit een aardig naslagwerk van de Enschedese metalscene, maar toch is het jammer dat er geen Heavy en vooral Black Metal bands aan meegewerkt hebben. Ik vermoed dat het schijfje voor een mild prijsje verkrijgbaar is, dus als je nieuwsgierig bent en op de hoogte wil blijven van de muzikale ontwikkelingen in ons land zou ik even op www.enschedeseheadbangers.cjb.net gaan kijken om de cd te bestellen.

1. Pulmonary Abscess - Wishmaster
2. Escutcheon - The Tyrant Captain
3. Hills of Eternity - And History Repeats