• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Blaze Bayley - Promise And Terror
Jaar van release: 2010
Label: Blaze Bayley Recordings
Blaze Bayley - Promise And Terror
Het blijft een verhaal apart. Blaze Bayley is eind jaren ’80 redelijk goed bezig met Wolfsbane. Dan krijgt hij in 1994 bij Iron Maiden de plaats aangeboden die Bruce Dickinson een jaar eerder verlaten had. "An offer you can’t refuse", zo dacht hij. In 1995 komt het sterke The X Factor uit. Toch gaan de zaken niet goed. Er komt veel kritiek op hem en dan met name op zijn stem. Dat hij vals zou zingen heb ik zelf altijd onzin gevonden. Voor veel fans is de stap van een (hoog) gillende Bruce naar de laag zingende Blaze te groot geweest. In 1999 gaf Bruce weer aan beschikbaar te zijn voor Iron Maiden. Steve Harris zal niet lang getwijfeld hebben.

Sindsdien is het op alle vlakken alleen maar bergafwaarts gegaan met Blaze. Behalve met de kwaliteit van zijn muziek dan. De (band) Blaze periode is behoorlijk langs me heen gegaan, totdat ik, ondanks het slechte weer en de kleine groep aanwezigen, op Dokk’em Open Air 2008 een uitermate enthousiaste en retestrakke Blaze Bayley zag spelen. Die tour stond in het teken van het uitstekende album The Man Who Would Not Die.

Je zult je wel voor kunnen stellen dat ik bijzonder blij ben met het nieuwe album in mijn handen. Helaas is Promise And Terror niet zo goed als diens voorganger, maar van dit plaatje valt ook goed te genieten. Alle elf tracks zitten goed in elkaar. Watching The Night Sky en The Trace Of Things That Have No Words zijn ijzersterk. Maar ook van een God Of Speed zullen veel heavy metalfans kunnen genieten. Time To Dare opent met zo’n typische Gamma Ray riff. Zo erg dat het je bijna verbaast dat Kai Hansen het nummer niet ingezongen heeft. Promise And Terror is iets minder duister en krachtig dan The Man That Would Not Die, maar net zo geïnspireerd. Blaze’s stem klinkt even goed als in voorgaande jaren, maar als je zijn stem nooit hebt kunnen waarderen, dan zal dat ook nu niet veranderen.

Blaze Bayley flikt het weer. Met elk nieuw album wordt geroepen dat hij meer respect verdient. Inmiddels zijn we vijf cd’s verder en zal zijn status nooit verbeteren. Het enige wat ik verder nog kan doen is het belonen van dit plaatje met een passend cijfer. Het overlijden van zijn vrouw, anderhalf jaar geleden, moet een enorme klap zijn geweest, maar muzikaal heeft hij zich helemaal hersteld. Petje af! Blaze geeft zich altijd volledig. Zo ook nu weer.

1. Watching The Night Sky
2. Madness And Sorrow
3. 1633