• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Futures End - Memoirs Of A Broken Man
Jaar van release: 2009
Label: Nightmare Records
Futures End - Memoirs Of A Broken Man
Totaal uit het niets brengt het Amerikaanse Futures End ons dit debuut. Niet zomaar een bandje met de minste namen overigens, want de ritmesectie van Sadus is actief in deze groep. Aangevoerd door ex-Zero Hour zanger Fred Marshall vuren de heren een heel arsenaal aan technische power metalnummers op de luisteraar af. Met verve, mag wel gezegd worden.

Futures End doet in de kern denken aan bands als Scariot en Control Denied, hoewel Futures End wat minder donker klinkt. Dat betekent dus veel technisch geweld en redelijk uitgesponnen nummers. De band doet dat met een goed gevoel voor melodie zoals blijkt uit het sterk opgebouwde Inner Self waarin vooral de erg goede gitaarsolo's opvallen. Opvallend zijn ook de prima vocalen van Fred Marshall. Hij wringt zich in wat minder lastige bochten dan op het laatste Zero Hour album waar hij op zong (A Fragile Mind) en ontpopt zich op menig moment tot een volbloed heavy metalzanger.

De plaat kent meerdere sterke composities, maar deze nummers zullen zeker niet voor iedereen weggelegd zijn. Futures End kiest niet altijd de weg van de minste weerstand. Zo kent Terrors Of War een aantal tempowisselingen die op het eerste gehoor wat onwennig overkomen, maar na enig aandringen uitstekend blijken te passen. Het basspel van Steve DiGiorgio is zoals altijd weer heerlijk pompend en af en toe steelt hij de show met zijn kenmerkende riedeltjes.

Minpunten kent de plaat ook in de vorm van het soms nogal blije keyboardspel. Zolang de toetsen als functionele onderlaag worden ingezet is er weinig mis, maar blijkbaar vond men het nodig om er hier en daar weer zo'n irritante elektronische klavecimbelsolo doorheen te gooien. Het voegt niets toe en klinkt eerder vervelend dan spectaculair. De plichtmatige ballad Beyond Despair is ook één van de mindere nummers op het album, vanwege de nogal 'cheesy' opzet en dito refrein. Leuker is de cover van Maidens Powerslave, want die wordt best goed uitgevoerd. Iets moderner misschien, maar dat is zeker geen schande.

Uiteindelijk blijkt dit toch vooral een heerlijk schijfje van dit verrassende gezelschap. Fans van goede melodieuze en progressieve power metal in het straatje van Scariot en (in mindere mate) bands als Pagan's Mind en Anubis Gate moeten maar eens gaan luisteren. Dit hoor ik nog altijd tien keer liever dan de zoveelste doordeweekse Helloweenkloon. Leuke plaat.

1. Relentless Chaos
2. Inner Self
3. Endless Journey