Symphony Cult - Rewind To Fast Forward
Jaar van release: 2009
Label: Copro Records
Symphony Cult - Rewind To Fast Forward
De naam Symphony Cult zal bij velen niet direct een belletje doen rinkelen. Deze band rond frontvrouw Charlotte Lubbock is in het voorjaar van 2008 opgericht en heeft in haar thuisland Engeland in het korte bestaan al een aardige live reputatie weten op te bouwen. Zo toerde de band onder andere met Sevendust en Kittie en stonden ze dit jaar op het Download festival. Voor een band met als enige wapenfeit de in het najaar van 2008 verschenen single Speak When Spoken To is dit allerminst slecht. Overigens las ik dat de drummer van de band de zoon van Chris Slade (o.a. ex AC/DC) is en dat geeft mij een gevoel van scepcis. Op de een of andere manier moest ik direct aan Lauren Harris denken, maar dat ter zijde. Rewind To Fast Forward is de eerste volledige studioplaat van Symphony Cult.

De in korte tijd opgebouwde reputatie maakte mij in ieder geval extra nieuwsgierig naar dit debutschijfje en na een paar luisterbeurten kan ik constateren dat mijn aanvankelijke scepsis is verdwenen. Dat wil overigens niet zeggen dat het een perfect album is geworden. Rewind To Fast Forward heeft een aantal luisterbeurten nodig om goed tot zijn recht te komen. De muziek die Symphony Cult op het album ten gehore brengt kan het beste omschreven worden als alternatieve rock met een metalen randje, enigszins vergelijkbaar met bands als Autumn en Dejafuse. Op Rewind To Fast Forward staan een twaalftal nummers, waarvan alleen het nummer Speak van de single Speak When Spoken To te horen was. Dit nummer doet me overigens aan Lacuna Coil denken, mede doordat hier naast de zang van Charlotte Lubbock ook mannelijke vocalen te horen zijn. De nummers zijn afwisselend en dit geldt ook voor de zang. Helaas is ook de kwaliteit van de nummers wisselend.

Persoonlijk vind ik niet alle nummers even sterk. Sommige nummers komen op mij een beetje langdradig over, mede door de slepende zang, bijvoorbeeld in Breaking Free en The Answer in my Eyes. Refererend aan de titel van dit album neig ik dan ook af en toe om voor "fast forward" te kiezen. Maar er zijn op het album ook zeker een aantal nummers te horen die ik graag "rewind". Ik noem Confess, Speak, Goodbye and Goodnight en de afsluiter Until Tomorow die wat mij betreft in positieve zin opvallen. Over het geheel genomen levert Symphony Cult met Rewind To Fast Forward een solide debutplaat af die weliswaar wisselend van kwaliteit is maar zeker potentie laat zien.

1. You
2. Unspoken
3. This Devastation