22-10-2020

Manimal - The Darkest Room
Jaar van release: 2009
Label: AFM Records
Manimal - The Darkest Room
Weer zo’n band uit Göteborg waar ik nooit iets van meegekregen heb toen ik daar woonde. Ergens ook wel begrijpelijk, want elders in Europa kende helaas vrijwel niemand Manimal. In thuisland Zweden kwam The Darkest Room in februari vanuit het niets op 36 binnen in de album charts. In eigen land behoorlijk populair dus, en daarom was het na 8 lange jaren toch echt tijd voor een cd.

Het zou jammer zijn als dergelijke kwaliteit beperkt zou blijven tot één land en daarom bewijst AFM Records ons een grote dienst door The Darkest Room aan de rest van de wereld te presenteren. Manimal haalt veel inspiratie bij Judas Priest vandaan. Luister maar eens naar Spinegrinder, wat zo op één van hun laatste albums had kunnen staan. Samual Nyman doet trouwens ook sterk denken aan Rob Halford. Niet dat ik hem als een soort kloon wil bestempelen. Eerlijk gezegd vind ik Nyman een betere zanger dan Rob Halford in zijn beste dagen. Vooral zijn dubbele zangpartijen pakken geweldig uit!

Het geluid is een goede mix van klassieke en moderne (heavy/power) metal. Het geheel is lekker snel en energiek. The Darkest Room biedt bijna 40 minuten aan melodieuze (Shadows) en, hier en daar, sfeervolle (Human Nature) muziek. Op Dreamers And Fools laten onze Zweedse vrienden ook nog even horen dat ze liefhebbers van Duitse power metal zijn. The Darkest Room bevat enkele juweeltjes. De rest van de songs halen dat niveau niet helemaal, maar daar hoeft men zich absoluut niet voor te schamen. Manimal is zo’n band die je meteen bewust maakt van het feit dat heavy metal nog lang niet dood is en dat er overal talent rondloopt. Hopelijk duurt het niet weer acht jaar voordat ze een nieuw album uitbrengen.

1. Shadows
2. The Darkest Room
3. Living Dead