23-11-2020

Falchion - Chronicles Of The Death
Jaar van release: 2008
Label: Massacre Records
Falchion - Chronicles Of The Death
Korpiklaani is niet echt een band waar ik bijzonder veel mee heb. Het was dan ook de vraag of ik Chronicles Of The Death van Falchion eigenlijk wel wat aan zou vinden. Waarom ik nu het verband leg tussen het welbekende Korpiklaani en het vrij onbekende Falchion? Nou, laatstgenoemde is een band waar Korpiklaani’s accordeonist Juho Kaupinnen in zijn jeugdige jaren zich mee bezighield. In 2005 bracht Falchion nog haar debuutalbum Legacy Of Heathens uit en sindsdien was het nogal stil rond de band. Maar eind 2007 besloot Kaupinnen het weer een nieuw leven in te blazen en Korpiklaani-drummer Matti Johansson was ook wel te porren voor dit avontuurtje. En zo zij geschiede.

Maar is Falchion hetzelfde als Korpiklaani? Nee, allerminst. Waar Korpiklaani de belichaming van folk metal is, doet Falchion aan uiterst strakke melodic death. Het is de welbekende vorm die het betere gitaarwerk uit het hoge noorden typeert: strakke ritmes met zware melodieuze gitaarstukken. En hoewel het er voor de band er lange tijd uitzag dat de band morsdood en anoniem de geschiedenis in zou gaan, klinkt dit materiaal alsof ze al jarenlang met de groten meedoen. En dat is gewoon klasse.

Maar goed, origineel en innovatief klinkt het allemaal niet. Hoewel alle negen tracks van een zeer respectabel niveau zijn, wordt het nooit echt een keer spannend. Falchion bouwt geen nieuwe wegen en slaat geen nieuwe waterputten aan. Maar eerlijk is eerlijk, de band heeft het in ieder geval de potentie om de grijze massa te ontvluchten. Daarvoor zullen de mannen wat werk te verrichten hebben. Maar als deze band de komende jaren wat meer aandacht krijgt van het publiek en de bandleden zelf, dan zal het best kunnen lukken.

1. Primitive Again
2. Chronicles Of The Dead
3. Shadows In The Wasteland