various - Noordschok 2007 Band Sampler
Jaar van release: 2007
Label: Eigen beheer
various - Noordschok 2007 Band Sampler
Op zondag 8 april jongstleden vond de vijfde editie van het Noordschok festival plaats. In de grote zaal van de Oosterpoort in Groningen speelden internationale toppers als Destruction, Dark Funeral en Volbeat. Tegelijkertijd mochten in de kleine zaal en in de kelder dertien getalenteerde bands uit de noordelijke provincies zich aan het publiek voorstellen.

Deze uit Drenthe, Friesland, Groningen en Overijssel afkomstige groepen zijn nu ieder met één nummer vertegenwoordigd op een verzamel-cd, waarmee de organisatie achter Noordschok de deelnemende bands wil promoten. Dat is natuurlijk een mooi initiatief. Overigens verving One Bullet Left tijdens Noordschok op het laatste moment Sidius, dat wegens trieste omstandigheden moest afzeggen, maar op deze cd is Sidius wel te horen. One Bullet Left ontbreekt daarentegen, maar hield aan hun optreden op Noordschok een plekje op het Wâldrock festival over en heeft inmiddels al een flinke bekendheid vergaard.

De songs van Carnal Leftovers, Devious, Gilo, Katafalk, Kudra Mata en Sidius zijn afkomstig van cd’s en demo’s die al op metalfan.nl zijn besproken. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de bijdragen van Katafalk en Gilo. Tussen de releases die op deze site nog niet aan bod zijn gekomen, zitten eveneens enkele revelaties. Prey laat zich van zijn beste kant horen met een nummer dat afkomstig is van de dit jaar verschenen mini-cd Astray. De melancholieke mix van gothic rock, new wave en progressieve metal vormt voor mij het hoogtepunt van deze verzamelaar. Shaboon serveert met de titelsong van de EP That’s Why een verdomd aanstekelijke portie rap-metal, die vergelijkingen oproept met het beste werk van Bodycount en Biohazard. Killteam laat zich daarentegen beïnvloeden door Helmet en Alice In Chains en produceert pakkende alternatieve metal met een flinke stemvervorming.

Van andere bijdragen ben ik minder onder de indruk. Muzikaal is Tekhton’s sludge/doom redelijk meeslepend, maar de rauwe, half gesproken vocalen maken het geheel extra ontoegankelijk. Wellicht is dat de reden dat het begin 2006 opgenomen debuutalbum Summon The Core pas ruim een jaar later door een platenlabel is uitgebracht. Asunder heeft de naam inmiddels veranderd in The Blackest Grey, wat ook de titel is van hun eerste mini-cd. Het daarvan afkomstige, complexe Arranging Self kent invloeden uit allerlei genres en laat zich niet in een hokje stoppen. Het nummer laat goede ideeën horen, maar die vertonen weinig samenhang. De titelsong van Kensington Arms’ EP One Of A Kind is een vrij onopvallende hardcore song, terwijl de black metal van Salacious Gods aan mij niet besteed is. Door de grote variatie in de bands die hier vertegenwoordigd zijn, zal iedere luisteraar echter wel een andere favoriet hebben. Duidelijk is in ieder geval dat het noorden heel wat talent herbergt.

1. Kensington Arms - One Of A Kind
2. Tekhton - Terrors In The Whale
3. Devious - Room 302