Haggard - Eppur Si Muove
Jaar van release: 2004
Label: Drakkar Records
Haggard - Eppur Si Muove
Dat een geschiedenislesje in combinatie met metal prima kan uitpakken, heeft de klassieke metalband Haggard met Awaking The Centuries ruimschoots bewezen. Het meest recente album van dit Duitse gezelschap heet Eppur Si Muove en beschrijft het leven van Galileo Galilei. Deze Italiaanse natuurkundige, wiskundige én astronoom kwam er dankzij zijn telescoop achter dat de aarde om de zon draait en niet andersom. De Katholieke Kerk was echter niet blij met zijn bevindingen, die tegen hun geloof ingingen, en de Kerk besloot Galilei te vervolgen.

Zo vertelt het nummer The Observer over de waarnemingen van Galilei en gaat Per Aspera Ad Astra bijvoorbeeld over zijn verblijf in de gevangenis. Zijn gevoelens, gedachten en overige teksten worden vertolkt door middel van growls, clean vocals en een sopraan. In andere nummers zijn prachtige stukken koor te vinden, zoals het Latijnse intro van openingsnummer All’inizio È La Morte. Haggard bestaat uit een orkest van zeventien leden en er is voor het opnemen gebruik gemaakt van de talenten van nog eens tien gastleden. Kortom: het orkestrale gedeelte van de muziek is dik in orde. De verschillende klassieke instrumenten krijgen alle ruimte, die prima uitkomen in de muziek en voor momenten van kippenvel zorgen. Verder staan er nog drie kortere nummers (twee tussenstukjes en een epiloog) op de plaat, die alledrie instrumentaal zijn en indruk maken door hun eenvoudige en toch boeiende melodieën.

Het buitenbeentje op dit album is Herr Mannelig. Dit traditionele liedje gaat over een trollenvrouw en is voorzien van een nieuwe, Italiaanse tekst. Beginnend met dreigende en donderende pauken is dit nummer een prachtig samenspel van zang. Op het album is zowel een lange als een korte versie van dit nummer te vinden. De titel Herr Mannelig kan menigeen wellicht bekend in de oren klinken, aangezien In Extremo een eigen versie van dit liedje heeft. Een andere band die in verband gebracht kan worden met Haggard is Therion. Beide bands maken ‘klassieke metal’, maar Therion zit duidelijk meer richting de metal dan Haggard. Zo maakt Therion gebruik van meer en zwaardere gitaarpartijen. Mede hierdoor is de muziek vaak een stuk sneller en harder, terwijl Haggard juist een bepaalde rust in de muziek weet te brengen.

Liefhebbers van ouder werk van Haggard kunnen dit album zeker ook blindelings aanschaffen. Het borduurt namelijk verder op And Thou Shalt Trust… The Seer (1997) en Awaking The Centuries (2000) en is de vertrouwde combinatie van klassieke muziek en metal. Eppur Si Muove is niet alleen de titel van dit album, maar tevens ook de laatste woorden van Galilei. De titel betekent zoiets als ‘en toch beweegt zij’. Zoals de aarde om de zon draait volgens Galilei, zo draait deze cd zijn rondjes in mijn cd-speler. Aanrader!

1. All'inizio È La Morte
2. Minuetto In Fa-Minore
3. Per Aspera Ad Astra