• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Fall Of The Leafe - Aerolithe
Jaar van release: 2007
Label: Firebox Records
Fall Of The Leafe - Aerolithe
Paradise Lost, Amorphis, Anathema; het zijn namen van bands die wat met elkaar gemeen hebben. Ooit begonnen als vaandeldragers van de hardere (doch melodieuze) metal en naarmate de tijd vorderde slopen er steeds meer van die melodieuze invloeden in de muziek. Met uitzondering van Amorphis zijn de overige voorbeelden nauwelijks nog te categoriseren onder metal.

Fall Of The Leafe is eveneens zo'n band. Oorspronkelijk begonnen als death metal band waarin de grunt en aggressie hoogtij vierden. Niets van dit alles op de nieuwe plaat van dit Finse gezelschap. Hoewel er in bepaalde melodielijnen, zanglijnen en riffs nog zeker invloeden vanuit de extreme metal zijn te vinden, ligt de nadruk hier absoluut op het produceren van sfeervolle melodieuze metal. Melodieuze metal met heldere vocalen.

De cd kent een heldere kalme productie die de melodieuze muziek een behoorlijk transparent geluid meegeeft. Het mag er wezen, want eigenlijk ben ik best tevreden over dit album. De nummers zitten goed in elkaar en kennen genoeg afwisseling om een album lang te blijven boeien. Tuomas Tuominen is tevens een capabele zanger die met af en toe knauwende zanglijnen een licht gotisch sfeertje laat ontstaan. Sterkste nummer is wat mij betreft Graceful Retreat dat met sfeervolle gitaarlijnen een goede indruk achterlaat. De songs kennen stuk voor stuk een goede opbouw en men spiekt daarbij regelmatig bij de progressievere rock bands van weleer, maar uiteindelijk ontstaat er toch een redelijk eigen geluid.

Leuke cd dus van deze band. Echter moet me wel van het hart dat dit soort bands weer duidelijk de bekrompenheid van sommige lieden weergeeft. Gezien er nu meer gekozen is voor sfeer binnen het geheel, lijkt er geen plaats meer voor de band. De band heeft een commerciële knieval gehad. Breken met je roots is een zogenaamde halsmisdaad! Nou, ze kunnen wat mij betreft allemaal een ziekte krijgen. Deze prima cd zal nog wel even wat rondjes blijven draaien in de stereo.

Tracklist
1. Opening
2. All The Good Faith