Cyhiriaeth - Warchants From The Woods
Jaar van release: 2006
Label: Blood Fire Death Productions
Cyhiriaeth - Warchants From The Woods

Een verandering van label is voor veel bands (of labels) een goed excuus om wat oud materiaal onder het stof vandaan te halen. Zo ook voor de Spaanse black metallers van Cyhiriaeth. Warchants From The Woods is een compilatie van de eerste drie demo’s van deze Spanjaarden. Er is hier gekozen om de laatste demo het eerst te laten horen en zo een reis terug in de tijd te maken. Hoewel er genoeg voorbeelden te noemen zijn van compilaties die verpest zijn door deze opzet, pakt het bij Warchants From The Woods redelijk goed uit.

Iberian Heathen Chants opent met een treurig fluitmuziekje op een regenachtige dag. De fluitmuziek die we hier horen komt ook weer terug in het nummer Premonition Of Crows. Een goede keuze, want hiermee weet de band het contrast tussen de folkelementen en de black metal goed te benadrukken. Voor de rest brengt de band een vrij standaard vorm van black metal ten gehore. Rauwe, schreeuwende vocalen die te veel op de achtergrond blijven zijn leuk voor op een demo, maar het laat wel een gebrek aan fantasie blijken. Muzikaal gezien klinkt het wel aardig. De schelle, standaard black wordt wat afgewisseld met catchy, melodieuze riffjes, cleane zang en de fluit waarmee de demo opende. In Laying In The Shadows gooit de band er nog even de beuk in, wat voor een korte oppepper zorgt. Het was niet verkeerd om eens vaker op deze manier uit de band te springen. Through The Melancholy Forest sluit deze demo af, met vogelgeluidjes en een treurig klinkende gitaarsolo.

Ook Into The Nemeton opent met fluitmuziek, wat dit keer vrij overbodig is, aangezien het niet aansluit bij wat er hierna volgt. Een stuk rauwe, melodieuze black metal, op een hoger tempo dan wat we op de vorige demo gehoord hebben. Het komt een tikkeltje duisterder en agressiever over, wat ik alleen maar kan toejuichen. Ook hier zijn de folkelementen weer aanwezig, maar in mindere mate dan op Iberian Heathen Chants en dan vooral in het laatste nummer. Leuk gedaan.

Tot slot Cyhiriaeth’s eerste demo Following The Wind’s Path. Wind, onweer, galoperende paarden en strijdgewoel is wat we als intro voorgeschoteld krijgen. Dit is wederom overbodig, aangezien het ook hier niet aansluit op de muziek. Op muzikaal gebied lijkt dit op het eerste gehoor de minste demo van de drie, maar hij weet zich al snel op een positieve manier te onderscheiden. Het geheel klinkt wat dof en bedompt en de cleane zang die hier te horen is verandert daar niets aan. Echter, dit verbetert naarmate de demo vordert. Voor de rest krijgen we grofweg hetzelfde voorgeschoteld als op de vorige demo’s, met hier als positieve uitschieter het nummer The Wanderer.

Opvallend aan deze compilatie is dat de demo’s interessanter worden naarmate de reis verder terug gaat in de tijd. Ik hoop voor de band dat dit geen trend is die zich voortzet in de rest van het materiaal. Conclusie: een goed opgezette compilatie, met een aardig stukje ‘paganistische’ black metal, die helaas niet hoog scoort in originaliteit. Leuk voor de liefhebber, als aanvulling op de collectie.

Iberian Heathen Chants
1. Intro
2. Premonition Of Crows