• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

W.A.S.P. - The Crimson Idol
Jaar van release: 1992
W.A.S.P. - The Crimson Idol
Na een paar albums gemaakt te hebben in de jaren 80 die wel pure metal waren maar met enigzins controversiele texten, is The Crimson Idol het eerste album van W.A.S.P. in de jaren 90. In principe is het een solo album van frontman Blackie Lawless geworden, want van de rest van de originele band was niemand meer over. Blackie wordt op het album bijgestaan door gitarist Bob Kulick en drummers Stet Howland en Frankie Benali, en zelf neemt Blackie de zang, gitaar, basgitaar en keyboards voor zijn rekening.

The Crimson Idol is een concept album, geheel geschreven door Blackie Lawless, en stamt al uit 1992. Het hele album vertelt het verhaal van Jonathan Steel, en begint in de tijd dat Jonathan een puber is. Hij heeft problemen met zijn ouders, waarna hij wegloopt van huis op weg naar de grote stad, om daar te proberen een rockster te worden. Het album opent met het bijna instrumentale The Titanic Overture, wat rustig begint, maar daarna losbarst in een genot voor het oor met schitterend gitaar en drumwerk.

Het verhaal komt pas goed op gang bij het The Invisible Boy. Hieruit blijkt dat Jonathan's ouders een hekel aan hem hebben en het liefst zouden willen dat hij net zo was als zijn (overleden) broer was. Arena Of Pleasure is de naam die Jonathan geeft aan "de grote stad", waar hij naar toe gaat nadat hij van huis is weggelopen. Daar wil hij proberen met z'n gitaar door te breken als muzikant.

Het nummer Chainsaw Charlie (Murders In The New Morgue) gaat over hoe Jonathan de directeur van een grote platenmaatschappij ontmoet, een man die ze Chainsaw Charlie noemen. Charlie zit in het vak om geld te verdienen. Hij geeft niks om de artiesten, zolang ze maar succes hebben. Hij zal Jonathan wel eens helpen een ster te worden, en stelt hem voor aan Alex Rodman, een manager. Hij zal hem helpen in z'n carriere.
Op een dag ontmoet Jonathan een waarzegster. Zij biedt hem aan om zijn toekomst te voorspellen, maar wanneer Jonathan die te horen krijgt blijkt dat het niet goed af hoeft te lopen.

Als Jonathan eenmaal opweg is naar de top ontmoet hij een dokter, Doctor Rockter. De dokter zal Jonathan helpen naar de top, onder meer door hem van drugs te voorzien, want Jonathan kan daar ook al niet meer zonder. Als we eenmaal bij The Idol aangekomen zijn heeft Jonathan door dat aan zijn succes toch een prijskaartje hangt. Echte vrienden heeft hij niet meer, ze willen alleen zijn vriend zijn omdat hij succes en geld heeft. Het komt zelfs zover dat hij er genoeg van heeft, en besluit zelfmoord te plegen op het podium.

Voor de liefhebbers van traditionele heavy metal is het album een genot. Goede solos, lekker gitaarspel, en nog een goed verhaal ook. Het begint al bij de opener, The Titanic Overture, wat weliswaar bijna geheel instrumentaal is, maar het laat goed zien dat de heer Lawless goede muziek kan schrijven en maken. The Invisible Boy en Arena Of Pleasure zijn allebei recht-door-zee metal nummers, maar liggen goed in het gehoor. Chainsaw Charlie begint met het geluid van kettingzagen. Daarna volgt een goed uptempo nummer met een goed meezing refrein, waarna het halfverwege van stijl melodie maar in een net zo hoog tempo doorgaat. Het eerste rustpuntje is The Gypsy Meets The Boy, wat een rustig begin kent, maar vanaf halfverwege het nummer steeds verder opbouwt naar een harder nummer.

Doctor Rockter en I Am One zijn beide weer lekkere normale metalnummers, met allebei weer goede meezing refreinen. The Idol begint met wat gesproken text, waaruit blijkt dat Jonathan's vrienden alleen maar van hem willen profiteren. Daarna volgt een rustig nummer, maar ik zou het toch geen ballad willen noemen. Hold On To My Heart daarintegen is wel een pure ballad, en moet gezien worden als een nummer wat Jonathan speelt. Het album eindigd met The Great Misconceptions Of Me, wat ook weer rustig begint, maar het tempo wordt al snel wat opgevoerd. Dit nummer combineert stukken text en muziek van eerdere nummers op een mooie manier, want het past allemaal perfect in elkaar.

De heruitgave uit 1998 bevat naast het originele album ook nog een bonus cd, met daarop b-kanten van singles, waarop diverse nummers van The Crimson Idol live worden gespeeld, onder andere op Monsters Of Rock 1992. Tevens bevat het het verhaal van Jonathan zoals het in het boekje staat, maar verteld door Blackie Lawless. Ook zeer de moeite waard om te horen, terwijl je in het boekje meeleest.

De tracklist:

1. The Titanic Overture
2. The Invisible Boy