25-11-2020

Catamenia - Winternight Tragedies
Jaar van release: 2005
Label: Massacre Records
Catamenia - Winternight Tragedies
Catamenia is al jarenlang een van de bekendere Finse black metalbands en heeft die naam natuurlijk te danken aan de kwaliteitsalbums die de band in het verleden heeft afgeleverd. Winterheart Tragedies is alweer album nummer zes in de reeks en verschijnt twee jaar na het uitermate overtuigende Chaos Born. Ook dit nieuwe album zal zeker in goede aarde vallen bij pers en publiek.

Met het geweldige The Heart of Darkness schiet Catamenia uitstekend uit de startblokken op Winternight Tragedies. Het zal representatief zijn voor het niveau op dit album. Winternight Tragedies is namelijk een absolute knaller geworden en mag gerust een van de beste melodieuze black metal-albums van de laatste jaren genoemd worden. Waar voorganger Chaos Born al kwaliteitsmuziek liet horen, bleven de nummers af en toe net iets te zeer onderling inwisselbaar, maar daar is op dit album absoluut geen sprake meer van. Ieder nummer zit volgestopt met catchy gitaarwerk, inventieve overgangen en pakkende refreinen, waardoor dit album voor black metalbegrippen zeer gemakkelijk wegluistert (zonder daardoor overigens aan agressie in te boeten). Zoals altijd zijn de productie en het artwork weer prima verzorgd. Er staat geen enkel zwak nummer op dit album, maar het eerder genoemde The Heart of Darkness is samen met Verikansa en het geniale, bij vlagen zelfs aan Iron Maiden (het gitaarwerk) denkende Perintö Pohjolan het hoogtepunt van Winternight Tragedies.

Catamenia is momenteel zonder enige twijfel één van de meest interessante black metalbands, die bovendien door de toegankelijkheid (niet te verwarren met commercialiteit) een breed scala aan metalfans zou moeten kunnen aanspreken. Zo kan ik me voorstellen dat ook fans van bands als Arch Enemy en Children of Bodom hier wel iets van hun gading op vinden. De Satyricon-cover Fuel for Hatred is in feite weinig afwijkend van het origineel, maar naar behoren uitgevoerd. Een absolute aanrader in het genre.

1. The Heart of Darkness
2. Verikansa
3. Strength and Honor