• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Made Of Iron - Made Of Iron
Jaar van release: 2004
Label: Sonic Age Records
Made Of Iron - Made Of Iron
Soms heb je aan de recenties in de metalbladen helemaal geen reet. Zo heeft de ene over deze debuut-cd van Made Of Iron te zeggen dat je deze links moet laten liggen. Terwijl ik in een ander weer lees dat de creativiteit ervan afdruipt. Dan denk je ook bij jezelf, moet ik de cd nou hebben of niet??? Gelukkig heb je dan nog Metalfan en die zal wel eens eventjes een oordeel geven waar je echt wat mee kan.

Eerst maar een stukje geschiedenis, want het betreft een band uit Griekenland die niemand denk ik nog kent. Opgericht in 1999 door zanger Jim en gitarist Nicko, zijn ze begonnen als coverband. Het lijkt me niet moeilijk te raden welke band ze coverden, maar ik zal toch maar melden dat aan Iron Maiden de eer viel. Na twee jaar besloten ze eigen nummers te componeren, vooral om te laten zien dat heavy metal helemaal niet dood is. Alsof we dat nog niet wisten. In ieder geval, na twee demo's werden ze opgepikt door Sonic Age en nu hebben we dan het debuut.

Ze zijn dan wel gestopt met het coveren van Iron Maiden, het verafgoden van de band doen ze tegenwoordig door precies dezelfde muziek te maken. De typische Maiden-melodieen, -riffs en galloperende bass overheersen. Over de hele cd krijgen we hetzelfde snelle tempo voorgeschoteld. De nummers zitten ook nog eens bijna hetzelfde in elkaar, dus varatie is ver te zoeken. Het gitaarspel is op zich goed. Die Nicko (achternamen worden niet gegeven) kan zeker goed soleren. Maar zijn stijl is nog te beperkt om de vele lange solo's die de cd bevat, interessant te maken. Veel thema's worden dan ook in verschillende nummers herhaald.

Er zit dus weinig variatie in de nummers. Up-tempo songs zoals The Storm Has Just Began, Made Of Iron en Peace In Flames klinken hetzelfde. Toch zijn ze best vermakelijk. Het tempo in Never Deny Your Fate begint voor de verandering traag, maar ze kunnen het toch niet laten om halverwege gas op de plank te doen. Het beste nummer is toch wel King Of All Kings, met 9.04 minuten de epic van de cd. Muzikaal is het een stuk interessanter dan de rest. Het eerste stuk klinkt echter gejat van Maiden´s The Sign Of the Cross. Verder is de ballad Time To Repent ok.

Made Of Iron heeft nog een hoop te doen, willen ze verder gaan in de metalwereld. Het klinkt allemaal teveel als Iron Maiden. Af en toe is het slecht gejat, maar soms ook weer goed. Grote knieval is echter de variatie in tempo, dat er haast niet is. Jammer, want als ze eventjes iets anders proberen, lukt het best aardig. Ik heb dan ook wel goede hoop dat de volgende cd beter wordt, want de band heeft potentie. Tenminste, als ze daarvoor een nieuwe zanger gaan strikken. De huidige zanger kan best zingen, maar zijn stemgeluid is, tja, niet geweldig. Hadden ze een echt goede zanger, dan was dit debuut nog middelmatig. Nu is Made Of Iron een vermakelijk cd´tje, maar niet meer dan dat.

1. Fight For The Cross... Die For Jerusalem
2. The Storm Has Just Began
3. Made of Iron