19-10-2020

Daysend - Severance
Jaar van release: 2004
Label: Locomotive Music
Daysend - Severance
Uiteindelijk vindt goede muziek meestal zijn weg naar een groter publiek. Een voorbeeld daarvan is ‘Severance’ van het Australische Daysend. Meer dan een jaar geleden verscheen dit album al in hun thuisland en eind 2003 werd dit album unaniem door alle Australische metalpersmuskieten uitgeroepen tot ‘The best Australian album of 2003’. Het anders niet echt alerte en trendgevoelige Spaanse Locomotive Music bemerkte dit en zorgde ervoor dat deze Aussies onderdak vonden in hun stal.

De muziek op dit cd’tje straalt internationaliteit uit en bevat hitpotentie. De melodieuze moderne thrash-achtige muziek met afwisselend bijtende en goede cleane zang doet erg denken aan de nieuwe koers die bands als Soilwork en In Flames bevaren. Er staan geen zwakke momenten op dit album en het geheel klinkt zo uitstekend dat ik me erg verwonder dat dit een debuut is van een band die maar twee jaar geleden is opgericht. Elk detail zit goed en eindelijk heb ik nog eens een min of meer extreme plaat in handen waarbij alle gitaarsolo’s de moeite waard zijn, geen Kerry King gesoleer maar doordachte en avontuurlijke hoge tonen.

De groep toerde ook succesvol met Skinlab, Entombed, The Haunted en Strapping Young Lad en dat wilt dus zeggen dat dit niet het zoveelste cafébandje is. Mits goede promotie kan deze band commercieel nog erg groeien. Een trendy band die over een paar jaar het mooie weer kan maken op een label als Century Media of Nuclear Blast. Klasse debuut dat qua spelniveau en sfeer de vergelijking met Soilwork’s ‘Figure number five’ kan doorstaan.

1. Born Is The Enemy
2. Ignorance Of Bliss
3. Blood Of Angels