A.S.A.P. - Silver And Gold
Jaar van release: 1989
Label: EMI Records
A.S.A.P. - Silver And Gold
A.S.A.P. staat voor Adrian Smith and Project. De naam geeft dus al gelijk aan wie de band gevormd heeft, namelijk Iron Maiden gitarist Adrian Smith. Silver And Gold stamt uit 1989, en wie zijn metal geschiedenis goed kent weet dat Adrian rond die tijd Iron Maiden verliet (hij kwam weer terug in 1999). Na de tour met Iron Maiden in 1988 en 1989 nam de band een jaartje vrij, waarin Adrian besloot om samen met twee oude vrienden, Andy Barnett en Dave Colwell, deze plaat op te nemen. Hierna besloot Adrian echter uit Iron Maiden te stappen omdat hij toch een andere richting op wilde dan Maiden.

Silver And Gold is behoorlijk anders dan wat Adrian bij Iron Maiden speelt, al kan je het album toch het meeste vergelijken bijvoorbeeld Wasted Years en Stranger In A Strange Land van Iron Maiden. Erg melodieus, niet te hard, met nog best goed mee te zingen refreinen.

Het album is een redelijk standaard hardrock plaat, met hier en daar wat gitaarsolos en lekkere ritmes. Wat me eigenlijk direct opvalt is dat Adrian eigenlijk een zeer goede stem heeft, die dus bij Iron Maiden jammergenoeg tevaak ongebruikt blijft. Opener The Lion zet de toon wel voor het hele album, met een lekkere melodie en zang. Harde riffs hoef je echter niet echt te verwachten. De meeste nummers zijn redelijk standaard opgebouwd. Eerst een paar coupletten, dan een refrein wat gewoon heel vloeiend loopt. Ook Down The Wire en After The Storm zijn uitstekende voorbeelden hiervan.

De keyboards zijn ook duidelijk aanwezig. Onder andere het eerste nummer en ook Fallen Heroes openen met een lichte melodie uit de keyboards, waarna de gitaren en drum er bij komen. Waarom er 3 gitaristen op het album spelen snap ik niet helemaal, want met twee gitaristen had het ook wel gekund denk ik. Gelukkig zijn de gitaarsolos vaak erg lekker om naar te luisteren, en ook met de keyboards worden aardige deuntjes gespeeld.

Misschien leuk om te weten is dat de drummer ene Zak Starkey is, zoon van Ringo Starr. Dat maakt het album er echter niet zo heel veel interessanter op, al is het zeker geen slechte plaat. Mensen die van melodieuse hardrock houden kan ik het album zeker aanbevelen om eens een luisterbeurt te geven, maar verwacht er niet van dat er een nieuwe wereld voor je open gaat.

De tracklisting:
1. The Lion
2. Silver And Gold