Helldorado
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in oktober 2025 werd uitgebracht?

Aephanemer - Utopie
An Abstract Illusion - The Sleeping City
Avatar - Don’t Go In The Forest
Battle Beast - Steelbound
Biohazard - Divided We Fall
Coroner - Dissonance Theory
Despised Icon - Shadow Work
Dirkschneider And The Old Gang - Babylon
Evoken - Mendacium
Grailknights - Forever
Hooded Menace - Lachrymose Monuments Of Obscuration
Kirk Windstein - Ethereal Waves
Mammoth - The End
Michael Schenker Group - Don’t Sell Your Soul
Orbit Culture - Death Above Life
Psychonaut - World Maker
Sabaton - Legends
Sanguisugabogg - Hideous Aftermath
Soulfly - Chama
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Testament - Para Bellum
Tombs - Feral Darkness
Wings Of Steel - Winds Of Time
Wolvennest - Procession
een ander album uit oktober 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 november:
  • Arch Enemy, Amorphis, Eluveitie en Gatecreeper
  • InnerWish en Within Silence
  • Malevolence, Speed, Dying Wish en Psycho-Frame
  • 5 november:
  • Paradise Lost, Messa en Lacrimas Profundere
  • 6 november:
  • Aviana, The Gloom In The Corner, Diamond Construct en Atena
  • Conjurer en Radeloos///Ziedend
  • 7 november:
  • Ad Infinitum, Seven Spires en Phantom Elite
  • Brainstorm festival
  • 8 november:
  • Brainstorm festival
  • Insurrection, Bloid en Stagewar
  • Pro-Pain en Inherited
  • 9 november:
  • Inner Wish en Within Silence
  • Stray From The Path, Alpha Wolf, Graphic Nature en Calva Louise
Kalender
Vandaag jarig:
  • Albert Maroto (Dreamaker) - 48
  • Cedric Bixler-Zavala (The Mars Volta) - 51
  • Freddy Cricien (Madball) - 50
  • Graeme English (Skyclad) - 62
  • Ivan Corcuera (Valhalla) - 48
  • Jeff Scott Soto (Yngwie Malmsteen) - 60
  • Jordan Rudess (Dream Theater) - 69
  • Petri Kuusisto (Carnal Forge) - 44
  • Philip Sheppard (componist) - 56
  • Stefan Glaumann (technicus) - 70
  • Tomoaki "Pata" Ishizuka (X Japan) - 60
  • Wayne Static (Static-X)† - 50
  • Wietze Halma (Edge Of Serenity) - 41

Vandaag overleden:
  • Andy Kaina (Messiah) - 2022
  • Ken Hensley (Uriah Heep) - 2020
  • Robert Heaton (New Model Army) - 2004
  • Timi Hansen (Mercyful Fate) - 2019
Review

Revocation - New Gods, New Masters
Jaar van release: 2025
Label: Metal Blade Records

 -

Revocation is altijd al een nogal eigenzinnige band geweest. Vanaf het debuut Empire Of The Obscene (2008) worden thrash, tech en prog met elkaar vermengd, waarbij het accent plaat voor plaat en nummer voor nummer kan verschuiven. Deze diversiteit is wat de muziek van deze uit Boston afkomstige formatie door de jaren heen zo boeiend maakt. Daarbij zijn de heren stuk voor stuk topmuzikanten, die compositorisch ook nog eens sterk zijn onderlegd en een broertje dood hebben aan herhaling. Even een nummertje in elkaar flansen, daar doen ze niet aan bij Revocation. Het is bij elk nieuw album dus afwachten wat de band je precies gaat voorschotelen.

Het nieuwe album, New Gods, New Masters, begint in elk geval sterk. De openingstrack bevat dwarse en hoekige riffs, waarin prog en thrash samenkomen in een aanstekelijke groove die zo nu en dan een Meshuggah-vibe heeft. Naar Revocation-recept wordt er gespeeld met tempi en melodie, waarbij alle segmenten op een organische manier in elkaar overlopen. Sarcophagi Of The Soul combineert prog en melodeath, waarbij de riffs een meer oldschool deathmetalgevoel hebben. De groove haakt en schuurt, maar blijft boeien tot het einde.

Dit is wellicht wat Revocation het beste kenmerkt. De band creëert voortdurend spanning en probeert steeds te verrassen door onverwachte combinaties van ritme, tempo, stijl en intensiteit, zonder daarbij de stuwende kracht van de muziek kwijt te raken. Geen nummer is daarbij hetzelfde. De derde track, Confines Of Infinity, is superzwaar, waarbij trage, doomy stukken die aanschurken tegen de slam, afgewisseld worden met razendsnelle techdeath-riffs. De bijdrage van gastzanger Travis Ryan (Cattle Decapitation) zorgt voor een boeiende dynamiek. Zijn zware, bijna gorgelende stem, voorziet de trage stukken van extra emotie en contrasteert met de zang van David Davidson.

Op de nieuwe plaat lijkt Revocation weer wat verder naar de death metal te zijn opgeschoven, een trend die al vanaf The Outer Ones (2018) is ingezet. Dat betekent niet dat de prog- en tech- invloeden helemaal verdwenen zijn, maar dat deze nog nadrukkelijker ingezet worden om spanning te creëren. Dat wordt het duidelijkst met The All Seeing, wellicht de inventiefste track op het album, waarin jazzgitarist Gilad Hekelman een hoofdrol vertolkt. Jazz en prog metal komen hier wonderwel samen in de verrassende en uitermate fascinerende gitaarmelodieën die door dit instrumentale nummer worden geweven.

Na dit vernuftige staaltje progjazz eindigt het album even sterk als het begonnen is. Data Corpse is een korte, voor Revocation-begrippen eenvoudige track, die een dreigende en beklemmende sfeer oproept. Ook Cronenberged is kort en krachtig. Net als in Confines Of Infinity wordt hierin vernuftig gebruik gemaakt van een gastzanger, in dit geval Jonny Davy van Job For A Cowboy, om extra dynamiek te creëren. De muziek wordt daarbij aangepast aan de zanger, zodat er een soort muzikale dialoog ontstaat.

New Gods, New Masters is een nieuw hoogtepunt in een oeuvre dat al zoveel hoogtepunten kent. Revocation blijft de grenzen van het genre opzoeken en doet dat ook nu weer met een album dat geen enkele zwakke track bevat. De band schildert op deze plaat met muziek en weet voortdurend te boeien en te verrassen. Wat mij betreft een absolute topkandidaat voor album van het jaar.

Tracklist:
1. New Gods, New Masters
2. Sarcophagi Of The Soul
3. Confines Of Infinity
4. Dystopian Vermin
5. Despiritualized
6. The All Seeing
7. Data Corpse
8. Cronenberged
9. Buried Epoch

Score: 92 / 100

Reviewer: Jürgen
Toegevoegd: 3 november 2025

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.