Helldorado
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in september 2025 werd uitgebracht?

Amorphis - Borderland
Arjen Anthony Lucassen - Songs No One Will Hear
Autrest - Burning Embers, Forgotten Wolves
Bent Sea - The Dormant Ruin
Between The Buried And Me - The Blue Nowhere
Castle Rat - The Bestiary
Dark Angel - Extinction Level Event
Der Weg Einer Freiheit - Innern
Glenn Hughes - Chosen
Green Carnation - A Dark Poem Part I
Helstar - The Devil’s Masquerade
I Prevail - Violent Nature
Igorrr - Amen
Lorna Shore - I Feel The Everblack Festering Within Me
Mors Principium Est - Darkness Invisible
Novembers Doom - Major Arcana
Paradise Lost - Ascension
Paradox - Mysterium
Primal Fear - Domination
Rage - A New World Rising
Revocation - New Gods, New Masters
Spinal Tap - The End Continues
The Vintage Caravan - Portals
Vintersorg - Vattenkrafternas Spel
een ander album uit september 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

Kalender
Vandaag jarig:
  • Alexander Hacke (Einstürzende Neubauten) - 60
  • André Matos (Equaleft) - 41
  • Andres Arango (Spectral Wound) - 38
  • Andy McCoy (Hanoi Rocks) - 63
  • Brandon Iacovella (Tómarúm) - 27
  • Brendan B. Brown (Wheatus) - 52
  • Damian Wilson (Threshold) - 56
  • Denis Volynkin (Celestial Crown) - 48
  • Didier Mertens (Exoto)† - 54
  • Dominic Aitchison (Mogwai) - 49
  • Eric Lebailly (Adagio) - 53
  • Esmée van Sinderen (Cobra Spell) - 25
  • Ingfrid Stensland (The Sins Of Thy Beloved) - 45
  • Jean-Jacques Goldman (Taï Phong) - 74
  • Mads Haarløv (Iniquity) - 51
  • Mario Riso (Royal Air Force) - 58
  • Narqath (Wyrd) - 46
  • Neil Buchanan (Marseille) - 69
  • Pedro "Peri" Díaz (Mägo De Oz) - 54
  • Petra Haden (That Dog) - 54
  • Phil Tougas (First Fragment) - 34
  • Robin Ritzen (Neverus) - 27
  • Tom Thiel (illustrator) - 57
  • Tony Moore (Cutting Crew) - 67
  • Torben Enevoldsen (Section A) - 58

Vandaag overleden:
  • Erik Scott (Alice Cooper) - 2019
  • Neal Hefti (componist) - 2008
  • Renato Russo (Legião Urbana) - 1996
Review

Orbit Culture - Death Above Dying
Jaar van release: 2025
Label: Century Media Records

 -

De Zweden van Orbit Culture zijn graag geziene gasten op festivals en hebben vooral onder jongeren een groeiende schare fans. De band speelt moderne groove metal van het rauwe, vieze en vooral kneiterharde soort, waarbij regelmatig uitstapjes naar metalcore worden gemaakt. Ik heb die toenemende populariteit nooit helemaal begrepen. De albums die tot dusver verschenen, zijn degelijk en best genietbaar, maar niet bijster onderscheidend, noch erg origineel. De meest recente langspeler, Descent (2023), is daarbij ook nog eens vrijwel onluisterbaar door de productie die de dichtheid heeft van een zwart gat, waardoor de instrumenten en soms zelfs de songs niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.

De nieuwe schijf Death Above Life lijdt helaas aan hetzelfde euvel. Vooral het middelste deel trekt als een grauwe brij van herrie aan je voorbij. En dat terwijl de heren best tot wat goeds in staat zijn. Om te beginnen spatten de agressie en de furie werkelijk van deze plaat af. Alles voelt rauw en intens en doordrenkt van emotie. De songs zijn weliswaar lang, maar de band speelt met diverse texturen en tempi en weet voldoende dynamiek in de composities te stoppen. De intensiteit is zonder uitzondering heel hoog en de agressie voelbaar.

De opener Inferna is een voorbeeld van een goede Orbit Culture-song. Deze begint furieus, met een dynamisch contrast tussen de brute death growls en de cleane vocalen van zanger Niklas Karlsson, die voor de nodige diepte zorgen. Slim gebruik van synths voegt extra sfeer toe en biedt een mooi tegenwicht voor de bruutheid van de riffs. De breakdown in het midden heeft een hyperstrakke riff die recht uit metal core komt en klinkt als mitrailleurvuur. Het samenspel tussen de gitaren (die soms ook nog wat djent-invloeden vertonen) de contrasterende zanglijnen en de synths, zorgen ervoor dat dit nummer blijft boeien. Het daaropvolgende Bloodhound tapt eerder uit een techdeath-vaatje en combineert dat met een Slipknot-achtige groove. De breakdown is nog zwaarder en trager dan die in Inferna. Uiterst boeiend.

Daarna beginnen de nummers echter een beetje op elkaar te lijken. Dat komt deels doordat de structuur steeds vrijwel hetzelfde is. Maar een groter probleem is dat de voortdurende hoge intensiteit waarmee er wordt gespeeld op een gegeven moment uiterst vermoeiend begint te worden. Elk nummer explodeert in je gezicht, er wordt geschreeuwd, gestampt en gebonkt, waarbij alles groots, grootster en grootst klinkt. Alle emoties zijn voortdurend maximaal, elke riff op zijn meest intens. De volumeknop staat vast op elf, zogezegd. En dan helpt het niet dat de productie de sound zo ondoordringbaar maakt dat er geen enkele nuance te ontwaren is. Songs als Hydra, dat een trager tempo kent en een wat lossere, Rammstein-esque groove heeft, en The Storm, met zijn verrassende meezingrefrein en intrigerende synthlijnen, zorgen nog voor wat vaste grond onder de voeten. Maar verder zak je weg in een muur aan geluid.

Wat er vooral ontbreekt op dit album is kleur. Iets wat diepte kan geven aan al die rauwe intensiteit. Er is veel te weinig melodie te bekennen die voor een diepere laag of een tijdelijke verlichting van de pijn kan zorgen. Kortom, de finesse ontbreekt, en die is wel degelijk nodig in muziek die zo hard en intens is. Een mens moet ook ademen; luisteren naar dit album voelt alsof je bijna zestig minuten lang je adem moet inhouden.

Al met al geeft Death Above Life weinig aanleiding om mijn eerdere oordeel over de band bij te stellen. Los van de schaarse hoogtepunten zijn de songs op dit album gewoon niet onderscheidend genoeg om heel ver boven de middelmaat uit te stijgen. Andere bands, zoals Gojira, Fear Factory en Trivium hebben hetzelfde gedaan, maar dan beter. Kortom, Orbit Culture is een zeer getalenteerde band met veel potentie, die er op dit moment niet uithaalt wat erin zit. En die, dat moet met klem gezegd, dringend op zoek moet naar een nieuwe producer.

Score: 70 / 100

Reviewer: Jürgen
Toegevoegd: 11 oktober 2025

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.