• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Scenteria - Art of Agression
Jaar van release: 2004
Label: New Aeon Media
Scenteria - Art of Agression
Art of Agression is het debuutalbum van deze Zweedse band, die een mengeling van Zweedse death metal en melodieuze, modern aandoende thrash metal speelt zoals we die al tientallen keren hebben gehoord. Men neme een snufje At the Gates, een flinke scheut In Flames en nog een tipje The Haunted en Dew-Scented en zie hier het resultaat: een degelijke, professionele en gelikte, maar ook wel erg voorspelbare plaat. Ik wil de band niet teniet doen, want in feite is Art of Agression gewoon een erg lekker album, maar ik vraag me dan ook eigenlijk af wie anno 2004 op alwéér een melodieuze death/thrash band zit te wachten.

Met opener Acts of Lunacy begint deze band echter uitstekend. Dit is misschien het enige nummer op het album dat de luisteraar ook echt bijblijft, wat vooral te danken is aan het geweldige refrein, dat een fenomenale gitaarriff bevat die niet meer uit je hoofd te branden is. Jammer genoeg gaat Art of Agression steeds anoniemer klinken. Dat heeft te maken met het feit dat deze band weliswaar over goede componisten beschikt, maar de nummers nog te weinig een eigen gezicht hebben. Met andere woorden: de meeste nummers luisteren lekker weg, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Wellicht dat het bovenstaande een wel erg negatieve indruk maakt. Dat is echter niet de bedoeling geweest, aangezien de leden van Scenteria wel degelijk weten waar ze mee bezig zijn. ‘Het is in deze tijd al moeilijk genoeg om nog origineel voor de dag te komen, dus spelen we maar gewoon de muziek die we zelf het leukste vinden en zal het ons niets boeien of dat origineel is of niet’, zoiets moeten de heren haast wel gedacht hebben. De winst hiervan is dat Scenteria gemotiveerd en vol spelvreugde klinkt, het verlies is dat Art of Agression een aardig en professioneel, maar in de hedendaagse stroom van releases een nauwelijks opvallend album is geworden.

1. Acts of Lunacy
2. Circle of Fear
3. Forever Lost