Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

An Autumn For Crippled Children - Closure
Jaar van release: 2023
Label: Prosthetic Records

 -

Het uit Friesland afkomstige An Autumn For Crippled Children is nooit echt bekend geworden, maar ik vermoed dat het anonieme drietal achter deze groep daar niet bepaald rouwig om is. Desondanks levert de band sinds het in 2010 verschenen debuutalbum Lost gestaag nieuwe platen af, die we bij Metalfan.nl met enige regelmaat hebben gevolgd. Her en der missen we er wel eens eentje, zoals het in 2021 verschenen As The Morning Dawns We Close Our Eyes. Het daarvoor verschenen, al even beeldend getitelde All Fell Silent, Everything Went Quiet (2020) is wel nog van een lovend epistel op onze frontpage voorzien. De wollige productie, waarin de melancholische riffs, weggemoffelde screams en galmende keyboardklanken in een soort hypnotiserende koortsnevel samensmelten, blijkt perfect om jezelf in onder te dompelen.

Met Closure is deze band toe aan zijn tiende langspeler in een tijdsbestek van dertien jaar. Verrassingen zijn er niet meer. De albumhoes is eigenlijk de perfecte verbeelding van de muziek. De grijze eenvormigheid, waarin alles in elkaar lijkt over te lopen, is tegelijkertijd somber en troostend. Datzelfde geldt voor de zalvende, maar tegelijkertijd groezelige klanken op Closure. De stijl van An Autumn For Crippled Children houdt het midden tussen gruizige blackgaze, hoekige post-punkritmes en zweverige, in reverb gedrenkte keyboardklanken. De tien nummers zijn stuk voor stuk redelijk eenvoudig en bevatten weinig opsmuk. Drie tot vijf minuten klokken ze – en op veel ingewikkelde uitstapjes hoeven we niet te rekenen.

Desondanks lijkt An Autumn For Crippled Children op dit album iets bewuster bezig met het vergroten van het contrast tussen de nummers. Luister maar eens naar I See You... But Never Clearly - dat erg melancholisch is en rustig in elkaar zit – en het veel stevigere, met getergde screams doorspekte Where Pain Begins, dat zelfs bij vlagen wat op black metal lijkt terug te grijpen. En de wisselwerking tussen rauwe, spitse riffs en zweverig toetsenwerk – waarbinnen beide elkaar nu eens aanvullen (het titelnummer) en op andere momenten juist een duel lijken aan te gaan (As The Void) – blijft een van de sterkere punten van het gezelschap.

Met Closure zal An Autumn For Crippled Children geen breder publiek meer aanspreken. De specifieke stijl van de band is inmiddels zodanig uitgekristalliseerd dat het album vooral diegenen zal aanspreken die het trio al langer volgen. Voor dat publiek zal Closure als een warme deken voor de wintermaanden voelen. Vertrouwde kost, die niet per se vol vernieuwing of bewijsdrang zit, maar waarmee het toch keer op keer lekker wegdromen is.

Tracklist:
1. Missed
2. I See You... But Never Clearly
3. Where Pain Begins
4. The Feels Like Dying
5. As The Void
6. Closure
7. For Tomorrow
8. Unable To Feel You
9. Culpable
10. Here Comes Sorrow

Score: 73 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 28 januari 2024

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.