Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andreas Mäkelä (Memory Garden) - 47
  • Bob Seger - 79
  • Chris Shiflett (Foo Fighters) - 53
  • Federico Pennazzato (Secret Sphere) - 42
  • Jacob Bredahl (Hatesphere) - 46
  • Martin Olsen (As We Fight) - 44
  • Pascal Spierings (Whispering Gallery) - 49
  • Santeri Kallio (Amorphis) - 50
Review

Mondo Drag - Through The Hourglass
Jaar van release: 2023
Label: RidingEasy Records

 -

Het Amerikaanse Mondo Drag is een typisch voorbeeld van een band die relatief in de marge zijn ding doet en nooit opvalt door buitenissige experimenten, maar in de tussentijd wel consistent een meer dan acceptabel niveau haalt. De relatief lichtvoetige combinatie van stoner, doom en psychedelica werkt heel aanstekelijk, zo blijkt al op de vorige langspeler The Occultation Of Light (2015). Niet voor niets ziet het vermaarde RidingEasy Records wel brood in de muziek van het vijftal. En hoewel Mondo Drag nergens buiten de lijntjes kleurt (de doominvloeden zijn subtiel, de psychedelische elementen vooral lieflijk en de stoner-riffs pakkend, maar geen moment de ballen uit je broek rossend), is de muziek verrassend leuk vanwege de kwaliteit van de composities en de fijne, warme en wat dromerige sfeer die de band weet neer te zetten.

Het heeft acht jaar geduurd voordat Mondo Drag eindelijk aan nieuw materiaal toe is. Through The Hourglass is de vierde langspeler van de groep, als ik de in eigen beheer verschenen cdr Holy Spirit buiten beschouwing laat. De stilte heeft te maken met de bezettingswisselingen (bassist Conor Riley en drummer Jimmy Perez zijn aan de line-up toegevoegd als vervangers van Andrew O'Neil en Ventura Garcia), maar vooral ook met persoonlijke dieptepunten in het leven van keyboardspeler en zanger John Gamiño, die enkele naaste vrienden en familieleden verloor en daarnaast tijdens de coronapandemie met zingeving worstelde, toen de band tot stilstand kwam.

Die persoonlijke dalen hebben hun weg gevonden naar Through The Hourglass, zowel in muzikaal als in thematisch opzicht. De titel vertegenwoordigt het gevoel dat de tijd ons ontglipt, terwijl de band qua instrumentatie veel reflectiever en ingetogener voor de dag komt dan voorheen. Er zijn nauwelijks meer echt uitbundige psychedelische uitspattingen te vinden – hoewel het fijnbesnaarde titelnummer opvalt door de fraaie, uitgesponnen leadgitaarpassages en Gamiño en Girard zich in het afsluitende Run mogen uitleven op orgel, keyboard en piano. In plaats daarvan kiest Mondo Drag op de meeste momenten voor stemmig gitaarwerk, een relaxte sfeer en plechtige, bijna melancholische zang. Die elementen komen zeer overtuigend samen in het prachtige Death In Spring, een dromerige compositie die introspectief en somber begint en heel langzaam open bloeit naar weelderige psychedelica. Ook het naadloos in elkaar overlopende tweeluik Burning Daylight kent zo’n intrigerende opbouw.

Het is bewonderenswaardig hoe Mondo Drag zich op Through The Hourglass presenteert. De hernieuwde aanpak is dapper en persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat fans van het eerste uur in eerste instantie enigszins teleurgesteld zullen zijn door het ontbreken van opzwepende momenten. Wie de tijd neemt om deze plaat echt te laten bezinken, zal ontdekken dat Through The Hourglass heel wat te bieden heeft. De zes composities vloeien als één geheel en de muzikaliteit spat van het werk af. Een heerlijk plaatje om mee weg te dromen.

Tracklist:
1. Burning Daylight Pt. 1
2. Burning Daylight Pt. 2
3. Passages
4. Through The Hourglass
5. Death In Spring
6. Run

Score: 80 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 11 januari 2024

Zoeken
    3 mei:
  • Ancst - Culture Of Brutality
  • Crawl - Altar Of Disgust
  • Deliria - Phantasm
  • Feuerschwanz - Warriors
  • Mooch - Visions
  • Ossilegium - The Gods Below
  • The Last Element - Act I: Find Me In The Shadows
  • Vesseles - I Am A Demon
  • Wolves Don't Sleep - Fears & Fractures
  • 10 mei:
  • Coldborn - The Unwritten Pages Of Death
  • Crownshift - Crownshift
  • Desolus - System Shock
  • Flamekeeper - Flamekeeper
  • Sebastian Bach - Child Within The Man
  • Unleash The Archers - Phantoma
Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.