• Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69

Gatekeeper - From Western Shores
Jaar van release: 2023
Label: Cruz Del Sur Music

-

Er zit een behoorlijk gat tussen de nieuwe langspeler From Western Shores en voorganger East Of Sun (2018). Tussentijds is van het Canadese Gatekeeper de ep Grey Maiden (2019) verschenen, maar een lange pauze volgde. Sinds die eerste plaat (daaraan voorafgaand zijn ook nog meerdere ep's verschenen) heeft bandleider Jeff Black enkele bandleden vervangen: Adam Bergen neemt heden de leadgitaarpartijen voor zijn rekening en Tyler 'Tex' Anderson verzorgt de vocalen.

De uitgestrekte Canadese bossen, vlakten, rivieren en de woeste omgeving zijn een bron van inspiratie voor Black. Hij zet dat om in grootse, epische songs over helden, veldslagen en magie. Gatekeepers visie en thematiek worden mooi weergegeven in de videoclip bij de single en titelsong From Western Shores. Black kiest voor zijn composities metal met invloeden uit het begin van de jaren tachtig en zoekt het voor songstructuren bij opzwepende strijdliederen. Door die combinatie voelt het nieuwe werk van de eerste tonen van de stevige openingstrack tot aan het lange, grootse Keepers Of The Gate aan alsof je er al jarenlang naar luistert. Laatstgenoemde nummer lijkt het lijflied van de band voor te moeten stellen.

Het songmateriaal is niet gewaagd, maar steekt over het algemeen prima in elkaar. De productie en mix zijn in orde, maar hadden hier en daar best wel rauwer gemogen, meer in de trant van bijvoorbeeld een Cirith Ungol. De prominente bas doet echter wonderen en zorgt voor flink wat leven in de brouwerij. De drums zijn af en toe echter te veel aanwezig. Daarnaast gaat het effect op de zang van Tex Anderson tegen hem werken. Het klinkt dan te gepolijst en klinisch. Hij doet het echter stukken beter dan zijn voorganger met scherpere uithalen en een algeheel aangenamer geluid. Luister alleen al eens naar de sfeervolle kreten tijdens de titeltrack of de langgerekte passages van Exiled King.

Als geheel is deze plaat dan ook een stap in de juiste richting. Het gitaarwerk is goed en zoals je mag verwachten, mogen de solo's, die volledig in dienst staan van de songs, er ook zijn. From Western Shores is een fijne aanwinst voor elke liefhebber van deze traditionele heavy metal. Muziek waar het hart van Conan The Barbarian sneller van gaat kloppen.

1. From Western Shores
2. Death On Black Wings
3. Shadow And Stone