Dawn Ray'd - To Know The Light
Jaar van release: 2023
Label: Prosthetic Records

-

Dawn Ray'd loopt al sinds 2015 rond in de Britse underground. Het drietal heeft met de jaren ook best wat naamsbekendheid verworven in verschillende undergroundniches. Het vioolspel van zanger Simon Barr en de overduidelijke linkse sympathieën die de band erop nahoudt, hebben daar wel voor gezorgd. To Know The Light is langspeler nummer drie, waarop de Britten naar eigen zeggen nog meer elementen en invloeden dan hiervoor in hun extreme metal hebben gestopt.

De muziek op het album wordt gekenmerkt door voornamelijk folky black metal. Melodieuze riffs voeren de boventoon en worden ondersteund door instrumenten als de viool en piano. Barrs zangstijl is vaak klassiek blackmetalgekrijs, dat goed past bij de muziek. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van zuivere samenzang, dat erg goed past bij de overige folkelementen. In Sepulchre (Don't Vote) worden de folkelementen grotendeels achterwege gelaten en laat Dawn Ray'd horen dat het ook weinig problemen heeft met het maken van rechttoe rechtaan blackmetalnummers. Shadows Of The Past klinkt juist wat experimenteler. De stampende beat wordt ondersteund door diepe grunts, waarmee het nummer compleet anders klinkt dan de rest van het album.

In meerdere composities laten de heren metal helemaal los en focussen ze zich meer op de folkaspecten in hun muziek. Zo is Requital een a capella-folknummer dat doet denken aan (oude) Engelse protestliederen. Het nummer zou zo om een kampvuur of tijdens een staking gezongen kunnen worden. Freedom In Retrograde is een hoogtepunt. Barrs zuivere stem is pakkend en de mooie folkmuziek is een fijne afwisseling tussen al het blackmetalgeweld. Het nummer hangt een beetje tussen de rustigere kant van folkpunk en, vooral door de fijne repetitieve drums, psychedelische muziek in. Cruel Optimisms probeert iets vergelijkbaars te doen. Barrs vioolspel staat op de voorgrond, terwijl hij er rustig overheen praat. Het nummer slaat de plank echter een beetje mis, aangezien het niet als intro voor In The Shadows Of The Past dient, noch als outro voor Sepulchre (Don't Vote), maar ook niet interessant genoeg is om losstaand beluisterd te worden.

Dit is een probleem dat het album als geheel ook heeft. De cohesie mist een beetje. Op het hiervoor genoemde nummer na zijn alle nummers afzonderlijk op zijn minst degelijk en op zijn best goed, maar ze passen te vaak niet goed bij elkaar. Zeker wanneer de band de metalklanken loslaat, gebeurt dat erg abrupt. Afzonderlijk zijn deze nummers best goed, maar er zit geen overgang voor of na tussen het rustige spel en het geraas. Hoe belangrijk je dit kritiekpunt vindt, moet je uiteraard voor jezelf bepalen. Muzikaal is To Know The Light namelijk best het luisteren waard. Fans van Agalloch en Winterfylleth, maar ook Windir en Ashenspire kunnen hier vast wel wat mee.

1. The Battle Of Sudden Flame
2. Ancient Light
3. Inferno