Helldorado
Enquête

Wie zie jij het liefst worden bevestigd voor Graspop 2026 als één van de hoofdacts?

A Perfect Circle
AC/DC
Alice Cooper
Architects
Bad Omens
Bring Me The Horizon
Electric Callboy
Foo Fighters
Ghost
Gojira
Limp Bizkit
Marilyn Manson
Megadeth
Pantera
Parkway Drive
Queens Of The Stone Age
Rammstein
Sabaton
Slayer
System Of A Down
The Offspring
Twisted Sister
Volbeat
Within Temptation
een andere topact, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    22 oktober:
  • Decapitated en Inferum
  • 23 oktober:
  • Blackbriar en Forever Still
  • Bloodred Hourglass en Luna Kills
  • Wolvennest, (Dolch) en Double Darkness
  • 24 oktober:
  • Blackbriar en Forever Still
  • Cryptosis, Nephylim en Imprisoned in Flesh
  • Wormrot en Gummo
  • 25 oktober:
  • Alcest en Bruit ≤
  • Fajtfest Fryslân
  • Hemelbestormer en Ter Ziele
  • The Curse Made Flesh en Epistulum
  • 26 oktober:
  • Testament, Obituary, Destruction en Goatwhore
  • Vower en Giant Walker
  • 26 oktober:
  • Testament, Obituary, Destruction en Goatwhore
  • Vower en Giant Walker
    21 november:
  • Cobra The Impaler en My Diligence
  • For I Am King, Sugar Spine en Swanslaughter
  • New Model Army en Amy Montgomery
  • Pothamus en Modder
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Lee (Ripped To Shreds) - 35
  • Bertrand Simonin (Carcariass) - 52
  • Brent Mydland (Grateful Dead)† - 73
  • Brian Pittman (Relient K) - 45
  • Charlotte Caffey (Go-Go’s) - 72
  • Elvin Bishop (The Butterfield Blues Band) - 83
  • Eraldo Bernocchi (Metallic Taste Of Blood) - 62
  • Henrik Klingenberg (Sonata Arctica) - 47
  • Henry Ranta (Soilwork) - 48
  • Imai Hisashi (Buck-Tick) - 60
  • Jimmy P. Brown II (Deliverance) - 56
  • John Connolly (Sevendust) - 57
  • Jon Carin (Pink Floyd) - 61
  • Julian Cope (The Teardrop Explodes) - 68
  • Lee Loughnane (Chicago) - 79
  • Lux Interior (The Cramps)† - 79
  • Manfred Mann (Manfred Mann's Earth Band) - 85
  • Mark Holcomb (Periphery) - 43
  • Mathematics (Wu-Tang Clan) - 54
  • Nick Oliveri (Queens Of The Stone Age) - 54
  • Ninet Tayeb (Steven Wilson) - 42
  • Osvaldo Civile (V8)† - 67
  • Otto Clemens (acteur) - 79
  • Peter Olsson (Power) - 64
  • Reno "Killerich" Kiilerich (Panzerchrist) - 49
  • Saint Dog (Kottonmouth Kings)† - 50
  • Samuel Taylor Coleridge (auteur)† - 253
  • Steve "The Colonel" Cropper (The Blues Brothers) - 84
  • Steve Lukather (Toto) - 68
  • Vladislav Martirosov (Extermination Dismemberment) - 34

Vandaag overleden:
  • Bill Black (Elvis Presley) - 1965
  • Bryan Hipp (Brutality) - 2006
  • Martin Eric Ain (Celtic Frost) - 2017
  • Paul Di'Anno (Iron Maiden) - 2024
  • Peter Hobbs (Hobbs Angel Of Death) - 2019
  • Phil Giordana (Fairyland) - 2022
  • Sandy West (The Runaways) - 2006
  • Shannon Hoon (Blind Melon) - 1995
Review

Kardashev - Liminal Rite
Jaar van release: 2022
Label: Metal Blade Records

 -

Men moet het ijzer smeden als het heet is; zo moet het uit Tempe, Arizona afkomstige kwartet Kardashev gedacht hebben. We zijn nauwelijks bekomen van het vorig jaar mei verschenen The Baring Of Shadows, of er ligt alweer een nieuwe langspeler in de schappen. En dat terwijl de voorganger van eerstgenoemde, Peripety, uit 2015 stamt. Het instrumentaaltje uit 2018, The Almanac, tel ik voor het gemak even niet mee, want hoe je het ook wendt of keert, de zang is ontegenzeggelijk een essentieel onderdeel van dit gezelschap. Daarover later meer.

Maar laten we beginnen bij het begin, de titel: Liminal Rite. Losjes vertaald komen we uit op 'overgangsrituelen' en daar duiden de teksten ook op. We kennen allemaal wel van die onzekere, ietwat chaotische periodes in ons leven waarin er definitief gebroken is met het verleden, maar er ook nog geen stabiele nieuwe situatie ontstaan is. Een wisseling van werkgever, een verbroken relatie, een verhuizing, afijn, vult u zelf maar in. De spoken word-passages beschrijven de daarmee gepaard gaande, vervreemdende emoties op een welhaast filosofische manier. Wat te denken van frasen als 'memories are obscured by regrets' en 'the weight of all I've seen blurs my vision'? De oude, ogenschijnlijk verwarde, moegestreden man op de hoes roept associaties met The Oubliette van The Reticent op, dat de verschillende (overgangs)fases van dementie beschrijft.

Muzikaal komen we daarmee enigszins op het juiste spoor. Dat wil zeggen: de focus ligt op het weerspiegelen van de rijk geschakeerde emoties die ten grondslag liggen aan dergelijke, vaak heftige periodes. Het gaat dan ook alle kanten op. Gemiddeld zit Kardashev echter wat meer in het metalstraatje. Wat dat betreft komen associaties met bands als Ne Obliviscaris, Galar en (oude) Opeth op, maar geen van alle beschrijft de custom cocktail die deze Amerikanen u voorschotelen.

Dan moeten we het even over die zang hebben. Mark Garrett is wat dat betreft een alleskunner; van straight-in-your-face onbeschofte ijzervreter als grunter, tot oorstrelende, welhaast palliatieve hemelterger in de vorm van operazang. Net als in het echte leven, waar wanhoop, berusting en frustratie vaak moeiteloos in elkaar overvloeien of zelfs door elkaar lopen, heeft hij beide persoonlijkheden c.q. emotieve vocalen langs, door en over elkaar heengelegd. De vocoder heeft hij (gelukkig) opzij gelegd. Hij heeft alle harmonieën zelf ingezongen. Hoe hij dat dat live gaat doen? Simpel, dat doet de band niet. Althans, naar eigen zeggen heeft de band in ieder geval vooralsnog geen tourplannen.

Op vergelijkbare wijze vecht de band zich een baan door het amalgaam van zielenroerselen dat gepaard gaat met dergelijke introspectieve fases in het leven. Onze identiteit, het ik, is onze verzameling herinneringen, maar er is geen ijkpunt, geen houvast, geen herkenning in dergelijke transities. Wie was die persoon? Wie ben ik nu? Wie wil ik worden? Hoe wil ik zijn? Het zijn de grote vragen van het leven waarmee wordt geworsteld en zo slingert het instrumentarium door het landschap van dikwijls conflicterende en met regelmaat contradictoire emoties. Niet wetend waar we begonnen zijn, niet wetend waar we eindigen.

Beseffende dat hij de verbinding met het verleden kwijt is, wordt al het plezier in het leven overschaduwd door dit pijnlijke, onomkeerbare verlies. Volledig verzwolgen door spijt en wanhoop, teneinde dat verleden en elke herinnering eraan dan maar volledig te vernietigen, steekt de protagonist zijn huis en zichzelf in brand, om uiteindelijk teniet gedaan te worden door de insecten en dieren uit het omliggende bos. Er is schoonheid in vernietiging, zo blijkt ook uit het afsluitende, bijna twaalf minuten durende Beyond The Passage Of Embers, dat, naar de trots van de band, opgesierd wordt door saxofonist Christoph Clöser (Bohren, Der Club Of Gore).

Mocht het nog niet duidelijk zijn, liefhebbers van monodimensionale, formulaire genremuziek kunnen deze plaat met een gerust hart negeren. Zonder er een kafkaëske of John Zorneske chaos van te maken, overigens. Kardashev schrijft namelijk prima composities met een duidelijke rode draad. Nergens verzandt de band in jazz-gefriemel of anderszins pretentieus geneuzel. Kunt u wel tegen een beetje avantgardistische vernieuwing en bent u niet vies van een scheutje death metal, geef deze heren dan een kans.

Tracklist:
1. The Approaching Of Atonement
2. Silvered Shadows
3. Apparitions In Candlelight
4. Dissever
5. Lavender Calligraphy
6. The Blinding Threshold
7. Compost Grave-Song
8. Cellar Of Ghosts
9. Glass Phantoms
10. A Vagabond's Lament
11. Beyond The Passage Of Embers

Score: 82 / 100

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 28 juni 2022

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.