Unleashed - No Sign Of Life

-

Bij namen als Dark Tranquillity en Unleashed denk je al snel aan hun baanbrekende albums uit de jaren negentig. De bandleden van laatstgenoemde blikten dit jaar ook terug naar bijna dertig jaar geleden door veelvuldig foto’s te delen van optredens uit die tijd. Jonge koppies, gekke bekken trekken, veelvuldig bier drinken backstage en raggen op het podium met klassiekers als Before The Creation Of Time en Into Glory Ride. Nostalgie, prachtig. Drie decennia later is de hoop dat de Zweedse metalformatie nog een keer kan pieken zoals op Where No Life Dwells (1991), Midvinterblot (2006) of Odalheim (2012) nog altijd aanwezig, al zijn de verwachtingen op basis van de albums van de laatste jaren niet hoog gespannen.

No Sign Of Life klinkt zowel vertrouwd als vernieuwend. Het snelle titelnummer komt nog het meest in de buurt van het oudere werk. Verhaaltechnisch is het een vervolg op voorganger The Hunt For White Christ (2018); het gevecht tussen de Midgard Warriors en White Christ. Muzikaal zijn er echter verschillen. De plaat is toegankelijker, minder deathmetalgericht, minder zwaar en minder spannend dan zijn voorganger. Het geluid is helderder en de riffs zijn meermaals uit de thrash en heavy metal afkomstig. De vernieuwing vinden we bijvoorbeeld in de vorm van de slidegitaar in It Is Finished.

Deze helder geproduceerde veertiende full-length wisselt sterke tracks af met degelijke. De gevarieerde openingstrack The King Lost His Crown is meteen één van de hoogtepunten dankzij zijn energieke vibe en memorabele riffs en The Shepherd Has Left The Flock rockt lekker à la Motörhead. Johnny Hedlund toont zich hierin zowel op zijn bas als met zijn extreme vocalen op zijn best. Een ander hoogtepunt is het Bolt Thrower-achtige The Highest Ideal, dat direct pakt en een bluesy solo bevat.

Degelijk zijn het groovende Where Can You Flee? en het doomy en dreigende You Are The Warrior. Beide tracks halen na het spetterende begin de energie wat uit de plaat. Ze bevatten beslist goede momenten, maar als geheel vallen ze in minder positieve zin op dan het aanvangsduo. Het rockende Did You Struggle With God? had beter weggelaten kunnen worden omdat het een onopvallende track is. Het snelle Tyr Wields The Sword doet het daarna beter. Op het melodieuze, bijna punky Midgard Warriors For Life zal heel verschillend gereageerd worden. Het is een op heavymetalriffs gebaseerde meezinger, die het live zeer aardig gaat doen. Sommige fans zullen het echter een te makkelijke track vinden.

Normaal gesproken zijn het de gitaristen die complimenten krijgen voor hun bijdragen bij Unleashed, maar dit keer is het vooral het drumwerk van Anders Schultz (Unanimated). Hoewel ook dit keer het gitaarspel smakelijk is, vallen de partijen van Schultz in werkelijk elk nummer in positieve zin op. Hij beperkt zich niet tot het simpel aangeven van de maat, maar komt met allerlei extra’s die nog functioneel zijn ook. Het beste voorbeeld daarvan is The Highest Ideal, maar ook in een simpele track als Where Can You Flee? verhoogt hij het amusementsniveau met onder meer fills die herinneren aan die van Dave Lombardo.

Al met al is No Sign Of Life een aardig teken van leven. Op de productie valt niet veel aan te merken, al zal er gemengd worden gereageerd op het wat cleane geluid. De snelste tracks behoren tot de meest overtuigende. De mannen halen de voet echter ook regelmatig van het gaspedaal, waardoor een gevarieerd veertiende album is ontstaan. Een album dat net als die van de afgelopen jaren niet tot de sterkste in de discografie van de Zweedse strijders behoort.

1. The King Lost His Crown
2. The Shepherd Has Left The Flock
3. Where Can You Flee?