• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Electric Boys - Ups!de Down
Label: Mighty Music

Electric Boys - Ups!de Down

Ruim dertig jaar geleden begonnen Conny Bloom (gitaar en zang) en bassist Andy Christell Electric Boys met het idee hardrockmuziek te schrijven die geïnspireerd is door de bands waar zij mee zijn opgegroeid. Dat zorgde voor bescheiden succes, maar toch besloten de heren dat het midden jaren nul genoeg was geweest en sloten zij zich aan bij de Finse cultband Hanoi Rocks. Toen die groep definitief ter ziele ging, werd er besloten tot een doorstart van Electric Boys. Ups!de Down is het zevende studioalbum van de mannen en alweer de vierde sinds de doorstart.

Net zoals op voorgaande platen legt de groep zich toe op het schrijven van aanstekelijke rocksongs die doorspekt zijn met invloeden van de jaren zestig, zeventig en tachtig. Het is een allegaartje van stijlen en invloeden die schijnbaar moeiteloos met elkaar worden verweven en elkaar afwisselen. Funkrock speelt een hoofdrol, maar de tien songs van de nieuwe plaat zijn divers met referenties aan The Beatles, David Bowie, The Stooges, Jimi Hendrix en nog zoveel meer. Heel hard wordt het nergens, maar aanlokkelijk is de muziek van Bloom, Christell en co zeker.

Het vijftal opent verrassend met een instrumentale track. Het spel is indrukwekkend; de muziek vooral dromerig en soms wat melancholisch. Het geluid is prima met een mix waarin alle instrumenten duidelijk hoorbaar en in balans zijn. De eerste single Super God is een van de hoogtepunten. De uptempo track met opzwepend, pakkend gitaarwerk zou in tijden dat rockmuziek populairder was dan nu best een bescheiden hit kunnen zijn geworden. Datzelfde geldt voor de Beatles-achtige ballad She Never Turns Around, dat inclusief 'na-na-na-na's' op eenvoudige wijze warme herinneringen oproept aan het rijke poprockverleden. Af en toe wring het lekker met veel fuzz en psychedelische invloeden tijdens bijvoorbeeld de afsluiter Interstellafella en het uptempo Twang 'em & Kerrang 'em.

De mannen van Electric Boys kennen hun muziekhistorie en spelen met invloeden uit diverse decennia door deze met elkaar te verweven tot een fris en modern geluid. De band vermaakt met deze doorgaans opgewekte cocktail, maar als schaduwzijde heeft dit muzikale allegaartje, dat het minder beklijft dan de muziek waarop het geluid van Electric Boys gebaseerd is.

1. Upside Down Theme
2. Super God
3. Tumblin' Dominoes