Crionics - Human Error: Ways To Selfdestruction
Jaar van release: 2002
Label: Empire Records
Ik meen mij uit een wat oudere Aardschok-recensie te herinneren dat deze band werd omschreven als een death metalband met black metal-invloeden, die vooral fans van bands als God Dethroned en Behemoth zal weten te boeien. Ook een enkele Dimmu Borgir-adept zou wellicht nog overstag gaan, concludeerde de schrijver. Ik zou het zelf nóg sterker brengen: ik ben er van overtuigd dat wel meer dan één Dimmu Borgir-fan zich met dit album zal amuseren, aangezien de tien nummers op dit debuutalbum van Crionics stukken meer richting melodieuze, keyboard-geörienteerde black metal neigen dan naar de strakke, technische death metal die God Dethroned en Behemoth laten horen. Hoe dan ook, met Human Error levert Crionics in ieder geval een overtuigend visitekaartje af, want behalve de tien lekkere nummers mag ook het mooie artwork en de heldere productie genoemd worden, hoewel de keyboards best nog iets duidelijker naar voren had mogen komen in de eindmix.

De nummers op Human Error zijn overwegend snel, maar bevatten tevens genoeg afwisseling om te blijven boeien. Dit bereikt de band door zich te bedienen van majestueuze keyboardloopjes, die een mooi contrast vormen met de vaak hakkende gitaarpartijen en het snelle drumwerk. Opener Satanic Syndrome 666, Hallowed Whores (beetje platte titel, maargoed), Crionics en Sarcosanct Strength zijn daar goede voorbeelden van. Bij de passages zonder keyboards neigt de band inderdaad af en toe iets meer richting death metal, hoewel black metal toch wel de boventoon blijft voeren. Verder valt er ook eigenlijk niet veel op of aan te merken op de nummers op dit schijfje, aangezien die eigenlijk allemaal goed in elkaar zitten en voldoende uitgewerkt zijn om ook na meerdere luisterbeurten nog te kunnen intrigeren.

Al met al hebben we hier met een niet bijster vernieuwend of baanbrekend, maar wél gewoonweg een erg lekker en goed in elkaar zittend schijfje te doen. Gezien het feit dat Human Error een debuutalbum is, mag wel gezegd worden dat de heren van Crionics hun zaakjes tot nu toe goed geregeld hebben. Behalve de voor de hand liggende vergelijking met Dimmu Borgir vertoont deze cd ook wel behoorlijk wat overeenkomsten met het eerder door mij besproken album Cell 666 van Apostacy, hoewel Crionics vaak nét iets agressiever te werk gaat. Fans van gelikte melodieuze black metal zullen dan ook zeker niet teleurgesteld worden met dit album. Hoewel Human Error oorspronkelijk al uit 2002 stamt, ligt het album pas sinds maart dit jaar daadwerkelijk in de winkels. De band zelf schijnt overigens al druk bezig te zijn met een nieuw album, dat ergens deze zomer het levenslicht moet gaan zien.

1. Satanic Syndrome 666
2. Waterfalls of Darkness
3. Lunatic Gate