22-10-2020

Crionics - Neuthrone
Jaar van release: 2007
Label: Candlelight Records
Crionics - Neuthrone
Behemoth-fans opgelet! Het nieuwe Crionics-album Neuthrone is namelijk verplichte aanschaf voor jullie. Laat het label maar dwepen met omschrijvingen als ‘de blastbeats van Morbid Angel vermengd met de machtige riffs van Dimmu Borgir’, maar bij het eerste nummer New Pantheon weten u en ik wel beter. Want hoewel een nummer als Outer Empire een enkele Dimmu Borgir-achtige passage bevat, is dit toch vooral pure Poolse death metal met een zware Behemoth-stempel. Met name de zang van frontman Waran klinkt als twee druppels water als Nergal.

Dat wil allemaal niet zeggen dat Crionics een schaamteloze kloon is, want deze band beschikt over genoeg kwaliteiten om te kunnen concurreren met Behemoth. Bovendien voegt Crionics een licht futuristisch tintje toe aan het beukende death metal-geweld door middel van subtiel ingezette keyboardeffecten, die de muziek echter toch een eigen karakter meegeven. Voeg daar een moddervette productie aan toe en het moge duidelijk zijn dat Neuthrone een hoogvlieger is in de extreme metalscène.

Nummers als New Pantheon, Arrival 2033 en Hell Earth klinken agressief, veelzijdig en buitengewoon volwassen. Hoewel deze nummers niet eenvoudig in elkaar zitten en meerdere lagen bevatten, blijven ze ook al snel hangen door de karakteristieke, hakkende gitaarpartijen die ook bij Behemoth vaak terugkeren. Het zijn welkome aanknopingspunten die ervoor zorgen dat Neuthrone de luisteraar al bij de eerste luisterbeurt bij de strot pakt.

Met het debuutalbum Human Error: Ways To Selfdestruction (dat nog wat meer black metal-invloeden bevatte) leverde Crionics in 2002 al een prima debuutalbum af. De opvolger Armageddon’s Evolution is helaas aan mij voorbij gegaan, maar als ik het materiaal op dit album hoor, wordt het toch eens dringend tijd om dat album op te sporen. Tot die tijd ben ik nog wel zoet met Neuthrone, dat wat mij betreft één van de betere extreme metalalbums van 2007 is.

1. Introduction
2. New Pantheon
3. Arrival 2033