Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Sons Of Apollo - MMXX
Label: InsideOut Music

Sons Of Apollo - MMXX

Ondanks dat de heren van Sons Of Apollo het druk hebben met verschillende bands en projecten, hebben ze met de supergroep meer dan tachtig keer opgetreden ter promotie van het debuutalbum Psychotic Symphony (2017). Bovendien ligt drie jaar na die eerste langspeler de opvolger in de winkels. Wat is er veranderd in die tijd en kan deze tweede langspeler net als zijn voorganger een positieve indruk achterlaten?

Het antwoord op de laatste vraag is het kortst en meest eenvoudig: ja. De songs zitten goed in elkaar, er zijn voldoende hooks, de productie is prima en de heren zijn vakkundig aan het musiceren. Ieder van de vijf topmuzikanten komt in de spotlights te staan, maar het is de teamprestatie die voor een solide eindproduct zorgt.

Toch zijn er wel wat accentverschuivingen. Jeff Scott Soto zingt wat ruiger. Wel op een melodieuze manier, maar veelal met een rauw randje. Ten tweede is het veelzijdige toetsenwerk van Derek Sherinian prominenter in de composities verwerkt en fraai uitgelicht. Ten derde ademt de nieuwe collectie songs meer een live-gevoel dan die van Psychotic Symphony. Dat komt de zware en proggy hardrocknummers ten goede.

Voor de rest is de sound herkenbaar. Dat geldt niet alleen voor de individuele bijdragen (het kenmerkende basgeluid van Bill Sheehan), maar ook voor de opzet van de krachtige songs. Verwacht dan ook geen verrassingen, maar gewoon een uitstekende plaat. Het stevige Asphyxiation, de powerballad Desolate July (over de overleden Adrenaline Mob-bassist David "Dave Z" Zablidowsky) en het proggy King Of Delusion vormen samen de sterkste fase, maar daaraan voorafgaand en daarna zijn er ook voldoende passages die eruit springen en de aandacht vasthouden, zoals de Yes-achtige intro van het bijna zestien minuten durende slotoffensief New World Today. Derhalve is MMXX een prima toevoeging aan de platenkast.

1. Goodbye Divinity
2. Wither To Black
3. Asphyxiation