• Soulfly
  • Jason Becker (Cacophony) - 55
  • Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Sons Of Apollo - Live With The Plovdiv Psychotic Symphony
Label: InsideOut Music
Het debuut Psychotic Symphony uit 2017 heeft de Amerikaanse progmetalgroep Sons Of Apollo geen windeieren gelegd. De opvolgende tournee was een groot succes en het heeft de supergroep veel nieuwe fans opgeleverd. Het album heeft mij echter nooit kunnen grijpen. Het is allemaal tot in de puntjes verzorgd, maar Psychotic Symphony is vooral progressieve metal volgens het boekje zonder echte verrassingen. Vanwege het excellente muzikantschap van de vijf veteranen die samen Sons Of Apollo vormen, was ik wel nieuwsgierig naar de live-uitvoeringen van de songs. Het concert op Dynamo Metal Fest in 2018 was de enige kans voor mij, maar het optreden werd een week van tevoren afgezegd.

Gelukkig is daar de nieuwe live-registratie Live With The Plovdiv Psychotic Symphony. Het document is op 22 september 2018 opgenomen in het amfitheater Ancient Theatre in de Bulgaarse stad Plovdiv. De band heeft daarbij de beschikking tot een heus symfonieorkest. Het is dezelfde plek waar Devin Townsend een jaar eerder heeft opgetreden met hetzelfde orkest, waarvan ook een live-document is uitgebracht. Daar waar Devin genoeg te kiezen had uit zijn immense discografie, moeten de bandleden van Sons Of Apollo hun set aanvullen met een groot aantal covers. De recensie gaat over de audio-versie, maar Live With The Plovdiv Psychotic Symphony is ook verkrijgbaar als blu-ray en dvd.

Het eindresultaat is uiteindelijk uitgesmeerd over drie cd’s, dus aan nummers geen gebrek. In elke track wordt uitstekend gemusiceerd. Wat wil je ook met Jeff Scott Soto (voorheen zanger van o.a. Yngwie Malmsteen en Axel Rudi Pell), gitarist Ron ‘Bumblefoot’ Thal (ex-Guns N’ Roses), bassist Billy Sheehan (oud-bassist van o.a. Steve Vai en David Lee Roth) en Mike Portnoy (drums) en Derek Sherinian (keyboards). Eigen nummers zoals God Of The Sun, Lost In Oblivian en Alive worden naar een hoger niveau getild en kunnen mij live daarom veel meer bekoren. Met uitzondering van Portnoy krijgt ieder bandlid een solospot. Het gepingel van Sheenan had als enige geskipt kunnen worden, hoewel het op beeld er ongetwijfeld indrukwekkend uitziet. De overige muzikanten maken er in ieder geval nog iets leuks van voor de luisteraars van de audio-versie.

Na tien tracks doet het orkest haar intrede. De songs van het debuutalbum zijn dan al grotendeels voorbijgekomen. De band heeft wijselijk gekozen voor coversongs die al orkestraal van opzet zijn. Nergens komt het orkest dus geforceerd over. Het is genieten van spetterende uitvoeringen van Led Zeppelin’s Kashmir, Rainbow’s Gates Of Babylon en Ozzy Osbourne’s Dairy Of A Madman. De virtuoze set wordt aangevuld met ballads van Aerosmith (Dream On) en Queen (The Show Must Go On). Op papier een vreemde keuze, maar ze zorgen voor welkome rustpunten tussen al het muzikale geweld. De swingende rocksong And The Cradle Will Rock van Van Halen benadrukt de speelvreugde van het vijftal.

Het machtige Lines In The Sand is het hoogtepunt van de set. Deze Dream Theater-song wordt ontzettend knap en foutloos gespeeld. Maar iedereen die Sons Of Apollo live heeft mocht bewonderen, wist dat natuurlijk al. Live With The Plovdiv Psychotic Symphony is een uitstekende live-registratie voor zowel fans als nieuwkomers. Voor 2020 staat de release van het tweede studioalbum gepland. Op basis van het live-album kijk ik alvast uit naar de komende shows.

1. God Of The Sun
2. Signs Of The Time
3. Divine Addiction